Het is altijd een punt van discussie geweest: Geef je origineel formaat bestanden weg bij een shoot, of enkel web formaat? Moet hier dan altijd een logo op, of kun je ook gewoon bestanden zonder logo weg geven? Ik vertel je hoe ik het doe en hoe ik hierover denk.
Jaren geleden dacht ik heel anders over deze kwestie dan dat ik nu doe. Dit heeft alles te maken met mijn doelgroep en klanten.
Kleine foto’s met logo
Ik heb jaren lang altijd enkel kleine foto’s (webformaat) met logo gegeven. Klanten konden voor €20,- per foto een groot formaat bestellen. Dit deed ik omdat ik niet wilde dat mijn foto’s zonder logo op internet zouden verschijnen. Met een web formaat foto kunnen mensen weinig kwaads doen. Daarnaast wilde ik ook voorkomen dat mensen zelf afdrukken gingen bestellen. Ik wilde dat liever zelf regelen zodat de kwaliteit mooi zou blijven. Op deze manier bescherm je je foto’s zowel offline als online.
Inmiddels hanteer ik deze werkwijze niet meer. Ik geef nu bij elke fotoshoot grote foto’s, zonder logo.
Waarom ik grote foto’s zonder logo geef?
De nabestellingen bleven eigenlijk uit. Vrijwel niemand bestelde foto’s op origineel formaat. Iedereen riep altijd wel ‘Ooh, ik ga nog zo veel nabestellen!’ maar eigenlijk deed niemand dat. En eigenlijk begrijp ik dat ook wel. Want €20,- voor dezelfde foto, maar dan zonder logo, is eigenlijk best veel. Natuurlijk bescherm je hiermee wel het gebruik van je foto, maar in al die jaren is het maar enkele keren gebeurd dat mijn foto misbruikt werd, en dat was allen op klein formaat. Dus met een web formaat foto kan het net zo goed gebeuren. Wat is nou de kans dat je klant de foto op een billboard gaat afdrukken en jij daarmee honderden euro’s misloopt? Precies, heel klein.
Het ligt natuurlijk helemaal aan de prijs van je fotoshoot, maar het is een stukje extra service die je je klanten geeft. Of een groot stuk, eigenlijk. Zo kunnen ze de foto’s zelf afdrukken zo vaak ze maar willen, de foto’s in een mooi foto album gebruiken en gewoon nog meer genieten van de beelden die je hebt gemaakt! Omdat ze niet hoeven te betalen voor een afdruk, zullen ze er ook sneller voor kiezen foto’s af te drukken. En elke foto die afgedrukt wordt is natuurlijk goede reclame voor jou!
De meeste klanten begrijpen prima dat naamsvermelding bij plaatsen op sociale media gewenst is en taggen je dan in de foto. Dus je krijgt vaak nog steeds alle credits.
Nadelen
Het kan natuurlijk mis gaan. Klanten kunnen je foto’s online gebruiken zonder je naam te noemen, ze kunnen je foto’s misbruiken of afdrukken met hele slechte kwaliteit.
Kleine foto’s zonder logo of grote foto’s zonder logo – wat is de beste keuze?
De keuze moet je zelf maken. Ik heb zelf gekozen voor een combinatie. Ik lever foto’s met logo op klein formaat, en hierbij geef ik aan dat deze voor sociale media bedoeld zijn. Als extra lever ik de foto’s nu ook zonder logo en geef aan dat deze enkel voor persoonlijk gebruik zijn. En dit gaat bijna altijd goed! Een beetje vertrouwen in je klanten kan nooit kwaad 😉
Nu moet ik er bij zeggen dat je wel rekening moet houden met je doelgroep. Je kunt denk ik zelf goed inschatten of jouw doelgroep misschien de foto’s gaan delen of bewerken zonder jouw toestemming.
Denk er eens over na 😉 Wat lever jij aan je klanten en waarom heb je hier voor gekozen?
wij hebben jaren een fotozaak en studio gehad, mijn man is fotograaf. wij maakten fotoshoots, van mens en dier, maar ook bruidsreportages en familiefoto’s, wij maakten voor onze klanten altijd een collage op klein formaat van de leukste opnames, zodat de klant zelf kon uitzoeken welke foto’s ze wilden bestellen, jarenlang ging dit goed, tot men in de gaten kreeg dat je van die piepkleine bestandjes best een print op A4 formaat kon maken en er geen nabestellingen meer kwamen, wij kwamen daar achter toen opa’s en oma’s van de gefotografeerde kinderen met ( of ouders van het bruidspaar) een zeer slechte print kwamen en die ingelijst wilden hebben. toen zijn we ons logo door de foto’s gaan plaatsen, maar schijnbaar kan een handige photoshopper dat ook weghalen, schijnbaar hadden wij veel zeer zuinige ( of gierige) klanten. ook bij bruidsreportages werd steeds meer meegefotografeerd, door “de buurman” met een reflex of het zusje die de sleep mocht vasthouden, daardoor kwamen er ook geen nabestellingen meer, op een gegeven moment zijn we ermee gestopt, mijn man fotografeert nog steeds, maar voor bedrijven . we hadden er zo geen zin meer in. geregeld zien we nog bij mensen thuis een compleet verkleurde print aan de muur hangen, das echt geen reclame. Ik wilde je toch even laten weten dat er echt wel veel onbetrouwbare klanten zijn, groeten Jolanda
Vervelend he.. ik denk dat het heel erg aan de doelgroep ligt. Sinds mijn prijzen omhoog zijn gegaan heb ik er bijna geen last meer van! Mensen kiezen nu bewust voor mij en mijn stijl en dat helpt heel erg.