Leuk, al die vage fotoshoot-‘aanvragen’ in je DM, je mail of via via – maar voor ze definitief boeken betalen ze je rekeningen niet. Hoe zorg je er nou voor dat er zo veel mogelijk mensen daadwerkelijk die plek in jouw shoot-agenda vullen?
Vandaag vertel ik je hoe je meer klanten boekt in jouw fotografie business. Dus als jij nog te veel tijdslots in je agenda open hebt staan – schrijf mee!
Stap 1 – Maak het voor klanten makkelijk je te boeken
Het klinkt misschien als een no-brainer, maar heb je wel eens gekeken of klanten je wel kunnen boeken als ze het willen?
Er is een soort ‘golden rule’ die zegt dat jouw klanten met 3 kliks of minder moeten kunnen boeken op je website. Dus click (1) om naar je website te gaan, click (2) voor je tarieven en benodigde informatie, en click (3) voor die boeking.
Zijn er nog minder kliks nodig op je website? Hoera! Goed bezig.
Neem vervolgens nog even een kijkje bij je contact formulier.
Is deze aantrekkelijk en duidelijk om in te vullen, of lijkt het op een soort huiswerkopdracht die ze het liefst uit zouden stellen?
Je contactformulier moet het liefst een combinatie zijn van ‘lekker snel in te vullen’ en ‘precies genoeg informatie om een nuttige reactie te kunnen schrijven’. Weten wat voor fotoshoot ze willen en waar ze ongeveer vandaan komen is handige informatie om in je contact formulier op te nemen. Hun huisadres, bankrekening en geboortedatum is dan misschien weer minder nodig.
Stap 2 – Schrijf een opvallend en warm antwoord op een fotoshoot-aanvraag
Klanten weten inmiddels beter wat ze willen, en hebben waarschijnlijk aanvragen gedaan bij verschillende fotografen. Er gaan dus antwoorden binnenkomen van meerdere concullega’s, en daar wil je tussen opvallen! Doe je dat niet, dan zullen je klanten simpelweg gaan vergelijken op wie de beste (lees: goedkope) prijs heeft – en dat is niet waarop je wilt winnen.
Reageer binnen een redelijke tijd. Veel mensen zeggen dat dit binnen 24 uur moet zijn, en dat zal inderdaad vast en zeker meer klanten opleveren – maar persoonlijk vind ik het niet nodig dat je 24/7 achter je laptop moet zitten om je aanvragen te bewaken. Ook fotografen verdienen weekend! Maar laat een aanvraag natuurlijk niet langer wachten dan absoluut nodig is.
Maak je antwoord vervolgens zo persoonlijk en warm mogelijk. Natuurlijk, ze willen weten wat de opties zijn en hoe het allemaal in z’n werk gaat – maar die tekst heb je als het goed is al lang klaar liggen in de vorm van een mooie brochure of e-mail template.
Waar je verschil kunt maken is in de authenticiteit en persoonlijkheid van je reactie. Daarmee kun je meteen al een eerste connectie maken, die net voor de spark kan zorgen waarop jij gekozen wordt.
Stap 3 – Laat de beslissing niet bij hen liggen
We gaan hier niet de meest pushy sales tactiek uit de kast trekken, maar we gaan óók niet afsluiten met een geheel vrijblijvend ‘Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!’. Dan laat je wel heel erg veel ruimte aan de klant over om niet te reageren.
Er zijn allerlei zinnetjes en manieren van afsluiten die je kunt gebruiken die ze een zacht duwtje in de richting van boeken geven. Wat dacht je van ‘Ik heb data X en Y nog vrij, willen jullie een van deze data vastleggen?’. Of ‘Ik ben volgende week op X en Y bereikbaar om te bellen en alles door te spreken. Kan ik jullie bellen op [telefoonnummer]?’
Maak het voor je klanten makkelijk en aantrekkelijk om een vervolgstap te ondernemen door ze te begeleiden in de volgende stap van het proces.
Stap 4 – Stuur een follow-up e-mail
Zouden we in Amerika zijn, dan zou je na 72 uur geen reactie al in hun inbox moeten verschijnen met een nieuw berichtje.
Nu zou ik daar de kriebels van krijgen, en ik verwacht de meeste klanten ook (72 uur is niets als je meerdere fotografen hebt benaderd, je een gezin draaiende moet houden en een baan hebt).
Ik zou dus iets langer wachten, maar stuur die follow-up mail wél altijd als je geen enkele reactie ontvangt. Misschien is je bericht in hun spam-box beland, is hij ondergesneeuwd door andere berichten of zijn ze het gewoon even vergeten. Kan gebeuren.
Voor je klanten is het ook leuk als ze het gevoel krijgen dat jij echt met ze wilt samenwerken, in plaats van dat het jou allemaal ook niet uitmaakt of ze ooit nog reageren of niet. Een follow-up mail na een redelijke tijd is dus voor beide partijen positief, hoe spannend het ook kan zijn deze te sturen.
Ik heb meerdere boekingen binnen gehaald met follow-up mails, simpelweg omdat mensen echt vergeten te reageren. Geeft niks, zo’n herinnering is een boeking 100% waard.
Denk je nu ‘Leuk, die aanvragen omzetten in boekingen, maar wat als ik nog niet eens aanvragen heb…?’
I got you! Hop even naar mijn coachings-pagina en kijk wat ik voor je kan betekenen.