Ondernemen

Meer klanten boeken in je fotografie bedrijf

June 12, 2024

Ik ben Marit
Mijn missie is om jouw leven als fotograaf leuker en makkelijker maken met behulp van allerlei leuke (gratis) producten. Let's get started :)
TOp categories
Werk aan je foto-edit skills met Lightroom en Photoshop
Instellingen, werken met licht, composities, en meer!
Alles over de verschillende camera-appartuur
Download mijn gratis fotografie e-book
Gimme that

Leuk, al die vage fotoshoot-‘aanvragen’ in je DM, je mail of via via – maar voor ze definitief boeken betalen ze je rekeningen niet. Hoe zorg je er nou voor dat er zo veel mogelijk mensen daadwerkelijk die plek in jouw shoot-agenda vullen?

Vandaag vertel ik je hoe je meer klanten boekt in jouw fotografie business. Dus als jij nog te veel tijdslots in je agenda open hebt staan – schrijf mee!

Stap 1 – Maak het voor klanten makkelijk je te boeken

Het klinkt misschien als een no-brainer, maar heb je wel eens gekeken of klanten je wel kunnen boeken als ze het willen?

Er is een soort ‘golden rule’ die zegt dat jouw klanten met 3 kliks of minder moeten kunnen boeken op je website. Dus click (1) om naar je website te gaan, click (2) voor je tarieven en benodigde informatie, en click (3) voor die boeking.

Zijn er nog minder kliks nodig op je website? Hoera! Goed bezig.

Neem vervolgens nog even een kijkje bij je contact formulier. 

Is deze aantrekkelijk en duidelijk om in te vullen, of lijkt het op een soort huiswerkopdracht die ze het liefst uit zouden stellen?

Je contactformulier moet het liefst een combinatie zijn van ‘lekker snel in te vullen’ en ‘precies genoeg informatie om een nuttige reactie te kunnen schrijven’. Weten wat voor fotoshoot ze willen en waar ze ongeveer vandaan komen is handige informatie om in je contact formulier op te nemen. Hun huisadres, bankrekening en geboortedatum is dan misschien weer minder nodig.

Stap 2 – Schrijf een opvallend en warm antwoord op een fotoshoot-aanvraag

Klanten weten inmiddels beter wat ze willen, en hebben waarschijnlijk aanvragen gedaan bij verschillende fotografen. Er gaan dus antwoorden binnenkomen van meerdere concullega’s, en daar wil je tussen opvallen! Doe je dat niet, dan zullen je klanten simpelweg gaan vergelijken op wie de beste (lees: goedkope) prijs heeft – en dat is niet waarop je wilt winnen.

Reageer binnen een redelijke tijd. Veel mensen zeggen dat dit binnen 24 uur moet zijn, en dat zal inderdaad vast en zeker meer klanten opleveren – maar persoonlijk vind ik het niet nodig dat je 24/7 achter je laptop moet zitten om je aanvragen te bewaken. Ook fotografen verdienen weekend! Maar laat een aanvraag natuurlijk niet langer wachten dan absoluut nodig is.

Maak je antwoord vervolgens zo persoonlijk en warm mogelijk. Natuurlijk, ze willen weten wat de opties zijn en hoe het allemaal in z’n werk gaat – maar die tekst heb je als het goed is al lang klaar liggen in de vorm van een mooie brochure of e-mail template.

Waar je verschil kunt maken is in de authenticiteit en persoonlijkheid van je reactie. Daarmee kun je meteen al een eerste connectie maken, die net voor de spark kan zorgen waarop jij gekozen wordt.

Stap 3 – Laat de beslissing niet bij hen liggen

We gaan hier niet de meest pushy sales tactiek uit de kast trekken, maar we gaan óók niet afsluiten met een geheel vrijblijvend ‘Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!’. Dan laat je wel heel erg veel ruimte aan de klant over om niet te reageren.

Er zijn allerlei zinnetjes en manieren van afsluiten die je kunt gebruiken die ze een zacht duwtje in de richting van boeken geven. Wat dacht je van ‘Ik heb data X en Y nog vrij, willen jullie een van deze data vastleggen?’. Of ‘Ik ben volgende week op X en Y bereikbaar om te bellen en alles door te spreken. Kan ik jullie bellen op [telefoonnummer]?’

Maak het voor je klanten makkelijk en aantrekkelijk om een vervolgstap te ondernemen door ze te begeleiden in de volgende stap van het proces. 

Stap 4 – Stuur een follow-up e-mail 

Zouden we in Amerika zijn, dan zou je na 72 uur geen reactie al in hun inbox moeten verschijnen met een nieuw berichtje.

Nu zou ik daar de kriebels van krijgen, en ik verwacht de meeste klanten ook (72 uur is niets als je meerdere fotografen hebt benaderd, je een gezin draaiende moet houden en een baan hebt).

Ik zou dus iets langer wachten, maar stuur die follow-up mail wél altijd als je geen enkele reactie ontvangt. Misschien is je bericht in hun spam-box beland, is hij ondergesneeuwd door andere berichten of zijn ze het gewoon even vergeten. Kan gebeuren.

Voor je klanten is het ook leuk als ze het gevoel krijgen dat jij echt met ze wilt samenwerken, in plaats van dat het jou allemaal ook niet uitmaakt of ze ooit nog reageren of niet. Een follow-up mail na een redelijke tijd is dus voor beide partijen positief, hoe spannend het ook kan zijn deze te sturen.

Ik heb meerdere boekingen binnen gehaald met follow-up mails, simpelweg omdat mensen echt vergeten te reageren. Geeft niks, zo’n herinnering is een boeking 100% waard.


Denk je nu ‘Leuk, die aanvragen omzetten in boekingen, maar wat als ik nog niet eens aanvragen heb…?’ 

I got you! Hop even naar mijn coachings-pagina en kijk wat ik voor je kan betekenen.

Add a comment
+ show Comments
- Hide Comments

Laat een reactie achter!

waar wil jij meer over leren?

Lightroom

Photoshop

Camera apparatuur

Fotografie tips

Ondernemen

presets

Bewerk je foto's met Lightroom presets

Lukt het je maar niet je foto's snel te bewerken hoe jij het wilt? Daar heb ik presets voor ontwikkeld! Al meer dan 5000+ gebruiken ze met heel veel liefde.

BEKIJK DE PRESETS
basiscursus fotografie

Let's Focus Fotografie Academy

Leer je camera zelf instellen, met tegenlicht werken, mooie composities maken, en alles wat je verder nog over fotografie moet weten. De meest uitgebreide online fotografiecursus die er is!

lees meer

TOP PRODUCTEN UIT DE SHOP

The Secrets: al mijn Photoshop geheimen

Magische foto's maken is best lastig. Zeker omdat het grootste deel in de nabewerking moet gebeuren. Ik laat je alles zien!

bekijk cursus

Gratis personal branding mini cursus

Meer klanten binnen halen en zorgen dat je huidige klanten ook echt blijven hangen? Personal brandig is the way to go!

bekijk cursus

Posing guide voor familie fotoshoots

Spontane foto's maken van families... Je bent niet de enige fotograaf die hier een paniekaanval van krijgt. Maar het kan!

bekijk ebook

VERBETER JE LIGHTROOM WORKFLOW

De Killer Lightroom Workflow Workshop

Je hele fotoshoot editen in een uur of 2, en dan op die 'verzenden' knop drukken. Het is mogelijk!

Show me the ways

gratis download

Fotografie voor beginners

We gaan ons richten op de 3 basisinstellingen waarmee jij een mooie foto maakt. De ISO, sluitertijd en diafragma. De basis die jij nodig hebt om een betere fotograaf te worden!

gratis download

Light & airy preset

Probeer gratis een preset uit om te kijken of het werken met presets iets voor jou is. Je ontvangt er een instructievideo bij! Nog vragen? Je mag me altijd een berichtje sturen!

DOWNLOAD

DOWNLOAD

Schrijf je in voor Let's Update!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief om altijd als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe lanceringen, leuke acties of om gewoon meer te leren over fotografie!

Uiteraard kun je je op ieder moment weer afmelden (maar dat wil je vast niet ;))

Schrijf je direct in, helemaal gratis!

Instagram

Op Instagram deel ik fotografie tips, behind the scenes beelden en persoonlijke verhalen.

@marit.hilarius