De laatste jaren is er een explosie geweest aan coaches. Waar je ook kijkt lijkt er wel iemand klaar te staan om jou te vertellen hoe je je bedrijf moet runnen, hoe je meer klanten krijgt of hoe je eindelijk dat succes bereikt. En eerlijk? Het kan soms best overweldigend zijn.
Vooral als maker of fotograaf. Je scrolt door Instagram en ziet de ene na de andere gouden belofte voorbij komen: “verdubbel je omzet in 30 dagen”, “altijd klanten die JA zeggen”, “moeiteloos ondernemen”.
Het klinkt verleidelijk, maar ergens voel je natuurlijk ook wel dat het niet helemaal klopt. Want ondernemen is nu eenmaal niet moeiteloos.
Kleine disclaimer:
Een groot deel van de tijd ben ik maker: altijd bezig met manieren om mezelf verder te ontwikkelen. Maar ik ben natuurlijk óók zelf business-coach, die juist andere makers helpt om stappen vooruit te zetten.
Dat maakt dat ik dit probleem van twee kanten kan bekijken. Als maker, die net zo gek wordt als jij van het absurde aanbod online, waar je bijna niet meer uit kunt kiezen en dat je soms zelfs onzeker maakt. Want ik investeer zelf ook nog regelmatig in marketeers, coaches of ander soort hulp.
Maar ik ervaar dit probleem ook als coach zijnde. Steeds meer van mijn eigen coachees delen hoe veel mislukte investeringen ze al hebben gedaan en hoe overweldigd ze zijn door het immense aanbod.
Deze blog maak ik vanuit mijn positie als maker, net als jij. Ik ga dus naast jou staan, maar wel met de kennis die ik als coach in mijn achterhoofd meeneem.

Waarom zijn er ineens zoveel coaches?
Coaching op zich is niks nieuws. Denk aan Tony Robbins in de jaren ’90 (met de grote piramide-schema’s die werden verkocht met zinnen als “Get rich quick!” of alle managementtrainingen die al decennia bestaan.
Maar de laatste jaren is er iets veranderd. Met de komst van social media werd coaching zichtbaar voor iedereen, en tijdens corona ging het helemaal hard. Mensen gingen massaal online programma’s volgen en er kwamen nóg meer coaches bij.
Het resultaat: een enorme markt waarin iedereen elkaar lijkt te overschreeuwen.
Het probleem voor fotografen en makers
Die overvloed kan je als maker flink onzeker maken. Want wie moet je nou geloven? Wie heeft écht iets waardevols te zeggen en wie verkoopt alleen maar gouden bergen?
Veel fotografen of andere creatieve ondernemers investeren in coaching en maar halen er vervolgens niet uit wat ze verwacht hadden. Daar kunnen natuurlijk heel veel redenen voor zijn, maar vaak spelen de torenhoge (valse) verwachtingen die een coach heeft geschapen een grote rol.
Hoe kies je bewust een goede, betrouwbare business coach tussen het grote aanbod?
Als je wel open staat om hulp te ontvangen van een coach of jezelf meer wilt ontwikkelen samen met iemand die meer ervaring heeft, kun je verschillende technieken gebruiken om een juiste keuze te maken.
1 – Bouw een filter in om niet overweldigd te worden met business coaches
Je hebt meer invloed op wat je ziet op social media dan je denkt! Een hele simpele oplossing is:
Maak een apart Instagram account aan waarin je open staat voor business advies.
Op je andere accounts verwijder je alle business coaches. Als je vervolgens een paar dagen interactie zoekt met ander soort content, zal je algoritme heel snel veranderen. Binne no time zie je die stroom van “doe dit, koop dat, volg mij” niet meer. Zo houd je je hoofd veel rustiger!
Sta je wel open voor advies? Dan schakel je naar je speciale account, vol met business coaches! Lekker scrollen, lekker leren en inspiratie op doen. Maar dan wanneer het jou uitkomt.
2 – Wees kritisch op marketingclaims van business coaches
Als je tóch met een coach of programma in zee wilt gaan, let dan hierop:
Zijn de beloftes die deze coach doet realistisch voor mij?
Met een nadruk op ‘voor mij’. Ben je fotograaf? Vraag jezelf dan eens af, “verdient deze persoon écht geld met fotografie of echt alleen met het verkopen van cursussen?”
Een coach hoeft niet altijd ervaring te hebben in jouw specifieke branche, maar zeker voor de wereld van fotografie kan dat wel heel erg waardevol zijn.
Neem alle claims die over een specifiek bedrag aan omzet gaan altijd met een korreltje zout. Een ondernemer die nu 80k verdiend kan met een sterke coach opschalen tot 100k. Maar die belofte is voor een ondernemer die nu nog op 20k omzet zit natuurlijk niet realistisch.
Houd dus rekening met je eigen positie, omzet en ervaring als je af gaat op beloftes.

3 – Levert een coach bewijs voor behaalde resultaten?
Kijk of er transparante cases te bekijken of lezen zijn waar niet alleen het resultaat wordt gedeeld, maar ook het proces en eventuele moeilijkheden beschreven worden. Niets gaat altijd maar fantastisch. Als een coach over genuanceerde resultaten durft te spreken of ook tegenvallers deelt, weet je dat iemand eerlijk durft te zijn.
Misschien kun je ook spreken met eerdere coachees die met deze coach hebben samengewerkt. Wat kunnen zij jou vertellen over hun ervaringen?
Wat heeft een coach zelf bereikt? Als ze bepaalde bedragen noemen die je kunt verdienen door met hen samen te werken, is het dan ook zichtbaar dat zij dit zelf verdienen?
Hier heb je natuurlijk niet altijd inzicht in, maar met een beetje research kom je vaak een heel eind.
4 – Is een business coach volledig zwart-wit in de communicatie of is er ook nuance te vinden?
Op social media werkt het natuurlijk heel goed om een beetje stellig te zijn en pittige stellingen te droppen. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.
Let eens goed op de wijze van communiceren door een coach. Worden er sterke uitspraken gedaan die andere manieren of alternatieven niet toelaten? Laat een coach geen enkele ruimte over voor discussie?
Dan kun je je afvragen in hoeverre je authenthiek kunt blijven aan jouw eigen standpunten als je met zo’n coach gaat samenwerken.
5 – Sluit de focus van de business coach aan bij jouw doel?
Sommige business coaches werken heel breed, anderen richten zich specifiek op meer omzet, meer klanten binnen halen, sales-technieken, online marketing, e-mail marketing, noem het maar op.
Als maker kun je allerlei soorten begeleiding nodig hebben. Misschien wil jij juist wel werken aan je creativiteit? Of aan je fotografie-skills? Of wil je leren met lastige klanten om te gaan?
Kies een coach die past bij de doelen die jij voor ogen hebt.
6 – Kun je met een business coach eerlijk in gesprek?
Bij een grotere investering is het een must om met de coach zelf in gesprek te kunnen en jouw eigen unieke situatie te kunnen voorleggen.
- Wat kunnen zij je vertellen over mogelijke resultaten voor jou?
- Hoe beantwoorden zij jouw kritische vragen?
- Kunnen ze benoemen wat moeilijkheden zijn die je tegen gaat komen?
- Hoe zijn ze eerder om gegaan met ontevreden klanten? (Iedere coach heeft wel eens ontevreden klanten!)

Vergeet je eigen houding niet
Het is heel makkelijk om te denken dat tips niet werken, overdreven zijn of zelfs bedrog. Maar bijna altijd zit er wél iets in dat je kunt gebruiken. Ik geloof nog steeds dat de meeste coaches ontzettend veel weten en je zeker een stap verder kunnen brengen.
Check eens bij jezelf: hoe stap jij ergens in? Vraag je een download aan of overweeg je een programma, maar denk je stiekem al dat het toch wel niks zal worden of tegen zal vallen?
Dan is de kans groot dat dat precies zo uitpakt.
Denk jij: “Dit wordt niks”, dan scroll je die download in tien seconden door en concludeer je al snel: “Zie je wel, weer een hoop geklets.”
Maar ga jij erin met: “Hier ga ik écht iets uithalen”, dan lees je alles zorgvuldig, stel je jezelf bij elk punt de vraag hoe je dit kunt toepassen, en haal je er veel meer waarde uit.
Merk je bij jezelf dat je vooraf al denkt: “Dit zal wel niks worden”? Dan is het misschien beter om even afstand te nemen van educatie zoeken.
Twijfelen is iets anders, dan sta je nog open voor een positieve uitkomst. Maar als je er op voorhand al niet in gelooft, dan helpt het niemand als je tóch blijft consumeren.
Conclusie
De overvloed aan coaches kan verwarrend zijn. Maar je hoeft je niet te laten meeslepen door alle beloftes. Filter, kies kritisch en bepaal zélf wie je toelaat. Coaches kunnen waardevol zijn, zolang jij de regie houdt.
add a comment
+ show Comments
- Hide Comments