Je hebt besloten dat je meer klanten wilt, een vollere agenda en, als het goed is, ook meer omzet. Dat willen zoveel fotografen! En ik kan allerlei strategieën noemen die je kunt gebruiken, maar die gaan allemaal niet werken als we niet eerst teruggaan naar iets veel belangrijkers: jouw prioriteiten.
Er is méér nodig dan een paar marketingtips om consistent te groeien als fotograaf. Ik neem je graag mee in de basis die ik over de jaren heen heb opgebouwd en die ervoor zorgt dat ik snel kan schakelen, bijsturen en groeien.
Luister de podcast aflevering van deze blogpost:
Waarom groei vaak mislukt of vastloopt
Als fotografen bij mij terechtkomen, hebben ze meestal al van alles geprobeerd. Soms effectief, soms totaal niet. Wat ze bijna allemaal gemeen hebben, is dat ze ‘maar wat doen’, zonder helder plan.
Een succesvolle ondernemer onderscheidt zich niet alleen door wat ze doet, maar vooral door hoe zij in haar business werkt.
Want je hebt niet alleen een inhoudelijke marketing- of salesstrategie nodig, maar vooral een persoonlijke strategie! En die persoonlijke strategie gaat vooral over de manier waarop je jezelf als echte ondernemer gaat gedragen op een manier die bijdraagt aan je bedrijf, en hoe dat gedrag vol te houden.
Want die persoonlijke strategie maakt het mogelijk om andere strategieën succesvol in de praktijk te brengen.
Het ‘perfecte moment syndroom’
Veel fotografen wachten op het “perfecte moment” om echt aan hun bedrijf te gaan werken. Ze denken: “In het nieuwe jaar ga ik het anders doen” of “Als de kinderen naar school gaan, ga ik er echt voor”.
Maar de realiteit is dat er altijd wel iets is dat in de weg lijkt te staan. Het perfecte moment komt niet, want het leven is onvoorspelbaar.
In plaats van te wachten op het perfecte moment, kun je beter beginnen met wat je nu hebt.
Al besteed je maar 15 minuten per dag aan je bedrijf: dat is altijd beter dan niets. Onthoud dat alles wat je doet, een eerste versie is. Alles wat je doet, is slechts een concept.
Het hoeft niet meteen perfect; je kunt altijd verbeteren!
Waarom het je niet lukt om écht voor je bedrijf te gaan
Je kunt vast wel een aantal dingen bedenken die je NU zou kunnen doen, en die direct zouden bijdragen aan je groei. Maar ja. Je hebt ze nog niet gedaan, en daar is een reden voor.
Taken uitstellen heeft vaak te maken met perfectionisme. Je doet liever niets, dan dat je het niet helemaal perfect doet en je zou kunnen falen.
Ook kan er onbewuste angst voor succes spelen: Wat als je écht succesvol wordt? Wie weet hoe anders je leven er dan uit gaat zien. Heb je dan nog wel zoveel vrije tijd als nu? Moet je je leven anders gaan indelen? Moet je uit je comfortzone stappen?
Je brein streeft naar rust en regelmaat, en succes betekent verandering.
De basis voor groei: tijd en focus
Om je bedrijf te laten groeien, heb je tijd en energie nodig. Plan bijvoorbeeld twee ochtenden per week in om ongestoord aan je bedrijf te werken. Dit zijn de voorwaarden voor effectieve werktijd:
- Focus: Vermijd afleidingen zoals mail en sociale media.
- Energie: Kies momenten waarop je fris en productief bent.
Gebruik deze tijd om te werken aan de grootste lekken in je marketingfunnel. Analyseer hoe klanten binnenkomen, welke keuzes ze maken en waar het proces spaak loopt.
Als je bijvoorbeeld veel klanten via je website krijgt, maar niet via Instagram, dan zit het lek bovenin je funnel. Focus dan op Instagram, om dat lek wat meer te dichten.
Of als je klanten wel boeken voor zwangerschapsshoots, maar niet terugkomen voor newbornshoots, dan zit het lek onderin je funnel. Dan heb je weinig herhaalaankopen van terugkerende klanten. Ook een mooi lek om op te focussen.
Kies één lek om als eerste aan te pakken en focus je daarop.
Experimenteer en leer
Zeg nooit: “Ik weet niet wat ik moet doen” als excuus om aan je bedrijf te werken. Er is altijd iets dat je kunt proberen. Alles wat je doet, levert data op. En data is kennis, en kennis is macht.
Coachees die veel hebben uitgeprobeerd, kan ik vaak het beste helpen omdat ze waardevolle data hebben verzameld. Het is makkelijker om een strategie aan te passen dan om helemaal opnieuw te beginnen. Onthoud: alles wat je doet, is een eerste versie. Het hoeft niet perfect!
Blijf volhouden
De grootste reden dat veel fotografen niet zo hard groeien als ze willen is omdat ze te vroeg opgeven.
Na drie reels posten zonder resultaat zeggen ze: “Deze strategie werkt niet.” Maar groei kost tijd! Ik zet mijn strategieën meestal voor drie tot zes maanden op voordat ik ze evalueer.
Het kan heel lastig zijn om een strategie vol te houden als je het gevoel hebt dat het niet werkt. Vind daarom een stok achter de deur om vol te houden. Deel je plannen met een partner, collega of vriend. Spreek bijvoorbeeld af om elke twee weken samen te bespreken wat je hebt bereikt. Dit geeft een gevoel van verantwoordelijkheid en maakt de kans groter dat je actief blijft werken aan je doelen.
Begin vandaag aan je succes als fotograaf
Spreek met jezelf af dat je twee ochtenden per week inplant. Identificeer de lekken in je funnel en kies één ding om je op te focussen. Zet je telefoon uit, sluit je mail en ga aan de slag.
Je zult zien dat je in één week met focus en volharding meer bereikt dan in de afgelopen maanden!
add a comment
+ show Comments
- Hide Comments