Kijk mee bij een coachingsessie van een fotografe

March 6, 2025

Marketing

Iedere fotograaf heeft zo zijn of haar eigen vragen of thema’s die ze wil behandelen in een coaching sessie. Zo’n sessie is dan ook altijd afgestemd op jouw eigen wensen. De basis van een sessie of een traject is vaak wél hetzelfde, en daar wil ik je vandaag graag in meenemen.

Kijk mee bij een coaching sessie van een jonge zwangerschaps-fotografe die graag wilde groeien met haar bedrijf.

Het doel van het traject

Deze fotografe (we noemen haar even J.) wilde graag haar omzet flink vergroten in het komende jaar. Ze had nog niet voldoende klanten om haar parttime baan op te zeggen, en droomde daar wel van.

Er kwamen af en toe wel wat klanten via via, of via Instagram, maar dat aantal dat wilde ze graag een stuk hoger brengen.

Wensen die veel fotografen hebben, dus niets geks. En daar kunnen we zeker wat mee! Ik bespreek vaak aan de telefoon het een en ander met mijn coachees voor we starten, om te kijken waar de coachee behoefte aan heeft en hoe ik die het beste tegemoet kan komen in het traject.

Soms blijkt uit dat eerste gesprek ook dat we géén match zijn of dat een ander soort aanbod beter past. Ook dat vertel ik dan altijd eerlijk!

Uiteraard was dat in dit geval niet zo en paste mijn coachingtraject perfect bij het doel dat J. had voor het komende jaar.

De kick-off: Online of in Alkmaar

We beginnen een traject altijd met een kick-off sessie. In deze sessie gaan we orde op zaken stellen. Hoe staat het er nu voor? Wat is de huidige situatie?

Deze sessie vindt plaats op mijn kantoor in Alkmaar, waar we lekker kunnen kladderen op een whiteboard, of online, waar ik lekker kladder op een online pagina. Beide is helemaal goed, net wat jij fijn vindt. J. koos ervoor om naar Alkmaar te komen, dus de koekjes, chocolade, koffie en thee stonden lekker klaar om tijdens de productieve middag te gebruiken.

We brengen deze in kaart op een visuele manier. Dat doen we door je gehele marketingfunnel uit te tekenen. Je denkt nu misschien, ‘een marketing funnel? Heb ik die wel?’.

Jazeker heb je die!

Ook als je het niet weet of je nog geen ervaring hebt met marketing, heb jij onbewust al een marketingfunnel. De grote vraag is: Waarom is hij nog niet succesvol genoeg?

We gaan de hele funnel uittekenen om de lekken erin te kunnen ontdekken. Waar loopt het vast? Waar stappen de meeste mensen uit? En waar valt de grootste winst te behalen?

Het uiteindelijke resultaat na de kick-off sessie kan er ongeveer zo uit zien:

Lekker veel gekliederd, maar geloof me: na zo’n sessie is dit helemaal duidelijk!

Aan het eind van deze sessie weten we precies waar jouw grootste lekken zitten, en gaan we aan de slag met het maken van een plan om deze 1 voor 1 op te lossen, en er iets beters voor in de plaats te bouwen.

Het persoonlijke dashboard + chat

Na deze sessie nodigde ik J. uit tot haar eigen chat-kanaal en een persoonlijk coaching dashboard. Daar stonden alle schetsen in die we gemaakt hadden, haar huiswerk wat ik had meegegeven voor de eerste sessie, en overige dingen die we besproken hebben.

Zo hoef je zelf niet na te denken over wat je vervolgstappen zijn, dat doen we samen en ik zet het in handige to-do’s voor je. Kun jij lekker productief zijn!

J. kon lekker aan de slag met haar huiswerk, en af toe stelde ze me vragen via het chat-kanaal, waarbij ik dan meteen even mee kon kijken.

Mentale + marketing coaching

Ik ben er niet alleen voor de marketing-technische tips, maar ik ben ook gediplomeerd coach om je met de mentale blokkades te helpen.

Zo had J. af en toe geen idee wat ze moest beginnen. Was het allemaal wel haalbaar? Waren haar prijzen niet TOCH te hoog? Zaten mensen wel op haar te wachten?

Menig keren heb ik haar aangemoedigd om die prijs wat omhoog te gooien. Om een extra factuur te sturen voor die uren die ze had gemaakt. En om haar aanbod sterker neer te zetten, met andere upsells erbij zodat haar omzet zou kunnen gaan groeien.

Dat vond ze ontzettend spannend, maar al tijdens het traject merkte ze dat die hogere prijzen de boekingen niet in de weg stonden, maar JUIST aanmoedigde. En bij die kleine stappen van succes groeide het zelfvertrouwen steeds wat meer.

De volgende sessies

Sessie 2 t/m 4 vonden allemaal plaats via Google Meet, lekker online. We hebben aan van alles gewerkt. Elke keer pakken we de marketingfunnel er weer bij en werken we aan een ander onderdeel.

Na elke sessie ontving J. een overzicht van alles wat we hadden besproken in haar eigen dashboard, en stonden daar weer wat nieuwe huiswerk opdrachten bij.

We hebben in die 3 maanden allerlei dingen gemaakt, onder andere:

  • Meerdere nieuwe brochures
  • Haar doelgroep onderzocht en verfijnd
  • Een nieuw aanbod opgesteld met nieuwe prijzen
  • Een gloednieuwe website
  • Een blog opgezet
  • SEO strategie ontwikkeld en toegepast op de website
  • Sterke teksten geschreven die bij haar nieuwe doelgroep passen

We hebben ook meetmethodes geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat we resultaten goed konden monitoren en bijhouden.

Intussen was er meerdere keren per week contact via de chat, zodat J. lekker door kon werken en ik regelmatig feedback kon geven.

Eindresultaat na de 4 sessies

Na 4 maanden was J. klaar in het traject. Er stond nu een gloednieuw bedrijf dat veel beter paste bij wat ze wilde, een ijzersterke website, een nieuwe strategie, en het beste: de eerste resultaten waren al zichtbaar!

In Google Search Console konden we zien dat ze aan het begin van het traject NIET gevonden werd op Google, helemaal niet.

En aan het eind van het traject waren er al meerdere succesvolle zoekresultaten op relevante termen zoals:

  • Zwangerschapsfotografie
  • Newborn fotografie
  • *haar bedrijfsnaam*
  • Fotograaf *haar plaatsnaam*

Het mooiste: die kwamen dan ook nog eens uit op haar brochure-pagina, waar al meerdere mensen een aanvraag deden. Hoera!

Wat deze coachee zelf over dit traject zegt:

Ik wilde graag zo groeien met mijn bedrijf dat ik minder in loondienst hoefde te werken. Tijdens die livedag met jou zijn mijn oogkleppen echt afgegaan. Na het traject heb ik veel meer rust in mijn privé leven en veel meer tijd voor mijn bedrijf. Dankjewel Marit, voor je geduld en je altijd eerlijke mening. Je hebt me echt uit een diep dal gehaald.

Voor mij is deze combinatie van zowel mentale groei, persoonlijke groei als bedrijfsmatige groei het allerbelangrijkste!

Mijn doel van de coaching

Ik ben er niet om zo veel mogelijk geld aan jou te verdienen en je binnen te hengelen met allerlei valse beloftes over hoe jij volgende maand al stinkend rijk wordt. Want zo werkt het niet, en tegenwoordig al helemaal niet meer.

Strategieen duren lang om op te zetten. Daar zijn we het gehele traject mee bezig. De resultaten zullen pas NA dat traject zichtbaar gaan worden.

Een gemiddelde strategie kost 3 maanden om op te zetten, en 6 maanden om te werken. Dat is hoe het is, en die tijd moet je jezelf ook gunnen om de resultaten te gaan zien.

Waar ik voor ga is dat jij in die eerste 3 maanden kennis op doet over strategie, marketing en ondernemen. Dat jij zelfvertrouwen ontwikkeld waardoor je voelt ‘Ik kan dit. Dit is ook voor mij weggelegd’.

Ik wil dat jij hierna zelf verder kunt gaan. Natuurlijk ben ik er altijd voor je als je nog een sessie nodig hebt of zelfs nog een tweede traject, maar het doel is dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om zonder mij weer verder te kunnen bouwen.

Ik wil dat JIJ de controle hebt over jouw business, en als jij het gevoel hebt dat je dat bereikt hebt – ben ik geslaagd.

Zelf ook aan de slag met mij?

Hartstikke leuk, ik help je ontzettend graag in een losse sessie of in een traject, of op een andere manier die bij jouw wensen past.

Je mag altijd een vrijblijvend kennismakingsbelletje plannen, dat kun je zelf hier doen. Je mag me natuurlijk ook een DM sturen, een mailtje, of via het formulier op de website hier contact met me opnemen.

Ook als je twijfelt, ik ben altijd eerlijk in mijn adviezen en je hoeft nog niets direct te beslissen.

Laat me weten als ik iets voor je kan betekenen, en dan gaan we jouw business (en jouw zelfvertrouwen) ook een flinke duw de juiste richting in geven! 🚀

+ show Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Lees rustig verder

Ik ben Marit, jouw strategische cheer-leader!

BUSINESS COACH
FOTOGRAAF
CONTENT CREATOR
WEBDESIGNER
MARKETEER
ADHD-ER

Je ziet al je 'concullega's een #blessed en #grateful life leven op Instagram, alsof die het allemaal dik voor elkaar hebben. Ze lijken hun business makkelijk volgeboekt te krijgen, hun marketing-machine loopt volledig automatisch en ze schijnen zich altijd op een tropisch eiland te bevinden, of komen er net vandaan.

Het kan er zomaar eens voor zorgen dat je twijfelt of ondernemen wel voor jou is weggelegd. 

Spoiler alert: Als je hier bent aangekomen, behoor je al tot de toppers die niet opgeven. En dus heb ik alle vertrouwen in jou! We gaan het alleen wel even anders doen.

Al die hypes over passief inkomen, geheimen waarmee je 10k verdient en het van alles 'moeten'... Ik geloof er niet in.

De basis van iedereen die iets roept over meer klanten aantrekken, meer omzet draaien, meer geld verdienen, digital nomad worden, you name it. Ik heb het voor je opgeschreven in deze onmisbare gids.

Personal branding is dé manier om je volgers aan je te binden, je te onderscheiden van je concurrenten en jezelf te laten zien. Maar hoe begin je daarmee? 

(bijna) gratis goodies

LEES MEER OP

De blog

TIPS & TRICKS OP

Instagram

WORK TOGETHER

Boek een call