Misschien is het je al opgevallen: bij sommige zoekopdrachten op Google verschijnt er sinds kort een AI-antwoord bovenaan de zoekresultaten. Een grote verandering, die zoals je waarschijnlijk al verwacht, wéér niet per se in ons voordeel werkt als ondernemers.
In deze blog leg ik je uit wat er precies aan de hand is, wat dit betekent voor jouw online zichtbaarheid én het belangrijkste: wat je kunt doen om je aan te passen. Want eerlijk is eerlijk: verzetten heeft weinig zin. Maar wie zich snel aanpast, loopt ook meteen weer voorop!
Luister de podcast van deze aflevering hier:
Wat is er aan de hand?
In 2024 is Google begonnen met het breed uitrollen van AI Overviews, ook wel SGE (Search Generative Experience) genoemd. Sinds eind maart is deze functie ook actief in Nederland.
Concreet betekent dit dat Google bij bepaalde zoekvragen bovenaan de pagina een AI-samenvatting toont die het antwoord geeft op de vraag nog vóórdat je de ‘normale’ zoekresultaten ziet die je gewend bent.
Voorbeeld:
Zoek je op:
“Wat zijn de beste Sony A7IV instellingen voor fotografie?”
Dan krijg je (soms, nog niet altijd) bovenaan bijvoorbeeld een AI-blok te zien met:
“De beste Sony A7IV instellingen voor fotografie hangen af van de situatie en de gewenste resultaten. Algemeen aanbevolen zijn…”
Dit geval is het een vrij lang antwoord dat haast leest als een volledige blog. Dit specifieke antwoord is samengesteld uit meerdere (meestal vijf) bronnen, en deze staan naast het AI antwoord vermeldt. Niet allemaal direct zichtbaar, overigens.
Maar ja, hoe het naar alle waarschijnlijkheid gaat: De gebruiker leest dit AI-blok, vindt meestal zijn antwoord – en klikt vervolgens niet meer door naar de websites waar dit antwoord vandaan kwam.
Want waarom zou je, als je je antwoord al hebt?

Waarom dit voor ons een probleem is
Tot nu toe werkte het vrij simpel: jij maakt als maker waardevolle content, Google beloont je met een hoge ranking en daardoor krijg jij bezoekers. Een fijne ruil van bezoekers voor content.
Een principe waar alle content makers jarenlang een mooie strategie omheen hebben kunnen bouwen. In mijn geval werkt SEO zelfs beter dan álle social media strategieën bij elkaar.
Maar nu?
Google vindt het mooi gewest met de ruilhandel en gebruikt onze content om zélf antwoord te geven aan hun bezoekers – zonder dat die bezoeker ooit nog op jouw site terechtkomt. De zoekmachine wordt zo steeds meer een antwoordmachine.
De AI-samenvatting verschijnt bóven de zoekresultaten. Dus ja, jouw website staat er nog steeds onder. Maar of iemand daar nog komt? Dat is afwachten.
Niet fijn voor de contentmakers.
Nu is het wel zo dat Google hier natuurlijk niet zo uniek aan is. Chat GPT doet natuurlijk precies hetzelfde. Nog erger zelfs – daar krijg je helemaal geen bronvermelding te zien. Google laat tenminste nog links zien. Maar feit blijft: de spelregels zijn wéér veranderd.
Slechte antwoorden
Wat jammer is, is dat het AI-antwoord vaak helemaal niet zo accuraat is. Want hoe weet je ook of de bronnen die Google gebruikt betrouwbaar zijn? Google’s AI kent geen waarheid of feiten, het haalt gewoon data op en maakt daar een samenvatting van.
Dus het is sowieso opletten geblazen en niet zomaar alle antwoorden als volledige waarheid aannemen.
De gevolgen voor veel bedrijven
Google ‘steelt’ nu eigenlijk kliks, en dat is voor heel veel kleinere bedrijven echt rampzalig.
- Nieuwswebsites
- Reissites met tips
- Review- en vergelijkingssites
- Blogs die zich richten op inspiratie of informatiefase van de customer journey
Deze bedrijven verliezen in korte tijd zóveel verkeer, dat een faillissement realistisch wordt.

Gelukkig is er voor ons nog hoop
Ben je dienstverlener, zoals fotograaf? Dan is het iets minder erg, hoera. Want iemand die een trouwfotograaf zoekt heeft weinig aan een AI samenvatting. Je hebt dan nog steeds meer informatie van specifieke dienstverleners nodig, en die kan Google nooit zo mooi op een rijtje zetten als je dat zelf kan.
Maar let op: zoekvragen die hoger in de funnel liggen – zoals “mooie trouwlocaties in Nederland” – worden wél geraakt. En dat zijn vaak juist de zoekwoorden waarop we SEO inzetten.
Wat kun je doen?
Ik ben er natuurlijk ingedoken. Hier is wat jij nu kunt doen om jezelf te wapenen tegen deze ontwikkeling:
1. Onderzoek je zoekwoorden opnieuw
Check welke AI-antwoorden Google geeft bij zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw doelgroep.
Analyseer:
- Welke websites worden gebruikt?
- Welke contentvormen scoren?
- Wat ontbreekt er nog en waar zou ik misschien nuttige informatie kunnen toevoegen zodat Google mijn antwoorden ook meeneemt in dat AI-overzicht?
2. Pas je contentvorm aan
Bied je kennis niet alleen in tekst aan, maar bijvoorbeeld ook in:
- Video’s
- YouTube Shorts
- Instagram Reels
- TikToks
Want op Google worden ook steeds meer korte video’s getoond bij de eindresultaten!
3. Bied unieke inhoud aan
Vertel iets anders dan wat iedereen al zegt – en wat AI dus makkelijk kan herhalen. Bied verdieping, nuance of een verrassende invalshoek.
SEO draait niet meer om zo snel mogelijk een ChatGPT-tekstje online gooien. Die tijd is echt voorbij (ergens is dat fijn).
4. Zorg voor een goede funnel op je website
Als iemand dan wél op jouw site komt, zorg dan dat je er iets uithaalt:
- Een download
- Een gratis weggever
- Een mini-cursus
- Een inschrijving voor je nieuwsbrief
Haal bezoekers uit de Google-funnel en trek ze jouw eigen systeem in!
En misschien wel het belangrijkste:
Investeer in offline marketing.
Instagram laat ons al langer in de steek, nu wordt ook Google minder betrouwbaar. Offline marketing wordt weer superbelangrijk.
In mijn mini-cursus Growth Hacks Zonder Instagram leer ik je hier alles over. SEO blijft belangrijk – zeker voor dienstverleners – maar het is slim om niet je hele bedrijf op één strategie te bouwen.

Tot slot
Het aantal veranderingen waar we mee te maken krijgen is best wel pittig, zeker in zo’n korte tijd. Maar zoals altijd geldt: de bedrijven die zich het beste kunnen aanpassen, blijven overeind. We moeten door! Het is niet anders.
Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen. Ik houd alle ontwikkelingen voor je bij, test nieuwe strategieën, en deel alleen wat écht werkt. Dus als jij nog lang niet klaar bent met je bedrijf, dan ben je bij mij aan het juiste adres.
Wil je voorbereid blijven op wat komen gaat?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief of volg mijn podcast voor wekelijkse updates, tips en strategieën die jou als fotograaf of creatieve ondernemer écht verder helpen.
add a comment
+ show Comments
- Hide Comments