De meeste fotografen richten hun marketing vooral op het aantrekken van nieuwe klanten.
Elke dag weer zichtbaar zijn, zodat er nieuwe leads binnenkomen en nieuwe boekingen volgen.
Maar ook al werkt dat best goed, het kost behoorlijk wat tijd en energie.
Je kunt dat proces deels automatiseren en opschalen (zoals ik doe met advertenties en funnels) maar dat kost je ook wekelijks geld. Ads draaien tenslotte niet gratis!
Er ligt een mooie gratis kans die vaak vergeten wordt:
Je bestaande klanten behouden, inzetten en optimaliseren.
Dat is niet alleen makkelijker, maar vaak ook winstgevender en duurzamer.
Waarom? Omdat die klanten jou al kennen, blij met je zijn (als het goed is), en sneller geneigd zijn om terug te komen of je aan te raden bij anderen.
Luister de podcast aflevering bij deze blog:
Waarom klantretentie belangrijker is dan je denkt
Nieuwe klanten aantrekken heet klantacquisitie.
Bestaande klanten behouden heet klantretentie.
Waar acquisitie draait om snelle zichtbaarheid en meetbare resultaten (meer nieuwe volgers, meer nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief), draait retentie om lange-termijnrelaties en vertrouwen. Dat is minder goed te meten. Je kunt het enkel merken aan de personen die je berichten op Instagram vaak liken, mensen waar je regelmatig DM’s van krijgt, of klanten die jou aanraden aan bekenden uit hun kring.
Dat vertrouwen is goud waard!
Maar hoe krijg je het voor elkaar dat je die lange-termijnrelatie opbouwt en vertrouwen wekt?
Klantretentie gaat eigenlijk om één ding: waarde bieden. En dat consistent blijven doen.
Je wilt dat klanten denken:
“Bij haar weten we altijd waar we aan toe zijn. Dat komt daar gewoon goed.”
Als je dat gevoel weet te creëren, wordt het voor hen een no-brainer om opnieuw te boeken én om jou aan te raden aan anderen.

Waarom een affiliateprogramma niet genoeg is als fotograaf
Een populaire manier om klanten te stimuleren anderen aan te brengen, is een affiliate- of loyaliteitsprogramma.
Dat kan goed werken in de zakelijke wereld, met name bij online producten. Bij particuliere klanten (zoals fotoshootklanten) werkt dat vaak minder sterk.
Waarom? Omdat het vrij emotieloos is, maar wat kil en zakelijk.
En particuliere klanten handelen juist vooral op emotie!
Gelukkig kun je ook op een warmere, persoonlijkere manier aan klantretentie werken.

4 manieren om je fotoshoot-klanten te gebruiken voor meer nieuwe klanten:
1. Verzamel klantdata en gebruik het slim
Doe wat je kunt om je bestaande klanten nog beter te begrijpen. Bekijk wanneer ze boeken, wat ze kopen, en wat hun interesses zijn.
Er zit zóveel waarde in die data! Die informatie kun je vervolgens gebruiken om beter te begrijpen waarom klanten kiezen voor jou, en dat weer inzetten om nieuwe klanten aan te trekken.
Stel je klanten dus altijd vragen als ze bij jou boeken. Hoe zijn ze bij jou terecht gekomen? Hebben ze ook nog naar andere fotografen gekeken? Wat maakte dat ze uiteindelijk voor jou hebben gekozen? Waar waren ze naar op zoek?
Wees niet bang om ze de hemd van het lijf te vragen!
2. Segmenteer je fotoshoot-klanten
Segmenteren betekent dat je je klanten opdeelt in kleinere groepen met vergelijkbare kenmerken.
Zo kun je veel gerichter communiceren.
Een paar handige manieren om te segmenteren als fotograaf:
- Geografisch: komen ze uit jouw regio, provincie of verder weg?
 - Demografisch: hebben ze kinderen, zijn ze getrouwd, in verwachting?
 - Gedrag: wat hebben ze eerder bij je geboekt of gekocht?
 
Zelf werk ik soms met wel 30 segmenten in mijn e-mailsysteem (ActiveCampaign), maar ook in systemen als Studio Management kun je dit prima bijhouden.
Zo kun je bijvoorbeeld een specifieke groep klanten mailen wanneer het tijd is voor een minishoot of nieuwe seizoensactie.
Iemand waarvan je weet dat ze kinderloos zijn is bijvoorbeeld niet geinteresseerd in een minishoot rondom kinderportretten. Zij zullen nooit kopen, en dat is dus zonde van je marketing-energie. Handig als je deze mensen uit kan sluiten uit je campagne! Dan blijven je statistieken ook veel helderder.
3. Lever altijd wat je belooft, en het liefste ietsjes meer
Klinkt simpel, maar dit is echt heel belangrijk.
Consistentie in de klantbeleving bouwt vertrouwen op.
Zorg dat klanten altijd een goed gevoel overhouden aan jullie samenwerking.  Ook (en eigenlijk juist) als iets niet helemaal volgens plan loopt.
Wees altijd eerlijk, geef context bij je keuzes, en communiceer met respect met je klanten. Een klant die zich gehoord voelt (en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als gelijk krijgen), zal zelden ontevreden vertrekken.
Het belangrijkste is dat niemand ooit met een vervelend gevoel over jou achterblijft.
4. Blijf zichtbaar zonder opdringerig te zijn
Klantretentie draait niet alleen om het moment van de shoot, maar ook om de tijd erna.
Blijf subtiel aanwezig in hun leven:
via Instagram, een nieuwsbrief, of een persoonlijk berichtje rond hun jubileum of verjaardag.
Zo blijf je top-of-mind zonder opdringerig te zijn.
De kracht van mond-tot-mondreclame
Als je klantretentie goed aanpakt, krijg je vanzelf meer zichtbaarheid zonder voor advertenties te hoeven betalen.
Tevreden klanten praten over je, raden je aan en brengen weer nieuwe klanten binnen. Dat is pure mond-tot-mondmarketing, en het kost je geen cent!
Een sterke klantenrelatie werkt echt als een sneeuwbaleffect: één tevreden klant kan zomaar zorgen voor drie nieuwe. Als het dan eenmaal gaat lopen, en jouw funnel is helemaal in orde, kan het zomaar heel snel gaan omdat al jouw klanten weer 3 nieuwe aanbrengen.
Meer leren over klantretentie als fotograaf?
In mijn mini-cursus ‘Klanten zonder contentstress’ leer ik je nog veel meer manieren om klantretentie een grotere rol te geven in je bedrijf.

Zo hoef je niet al je energie te steken in het aantrekken van gloednieuwe fotoshoot klanten, maar kun je meer energie steken in het gebruiken van je huidige klanten. Groeien wordt dan persoonlijker, leuker en makkelijker!


