Er rolt een mega leuke klus je mailbox binnen, wat een toffe opdracht! Je stelt direct een offerte op, reageert met de prijs van je diensten en sluit af met een hartelijke groet. Je jubelt al tegen je partner wat een leuke opdracht je binnen hebt gekregen, en alles lijkt koek en ei.
Tot je niets meer hoort. Dagen van krekels. Je stuurt er na een paar dagen nog een herinnering uit, maar ook deze blijft onbeantwoord.
Je bent geghost door een potentiële klant.
En dat doet pijn! Waarom gebeurt dit?!
Mogelijke reden #1: Mensen doen meerdere aanvragen
Het is inmiddels, met het grote aanbod waar klanten de keuze uit hebben, gebruikelijk dat er meerdere aanvragen worden gedaan bij meerdere fotografen. Als ze 10 fotografen hebben gemaild en 10 reacties terug hebben ontvangen, hebben ze al veel energie gebruikt om alles door te lezen en te bekijken.
Dikke kans dat er éven geen energie meer was de overige 9 af te berichten. Niet zo aardig, wel veelvoorkomend.
Mogelijke reden #2: Iemand is toch niet (meer) geïnteresseerd
In een opwelling verstuurde je klant enthousiast een aanvraag, hoe leuk zou het zijn, zo’n fotoshoot?! Thuis vertelde ze het aan haar man en die vond het iets minder leuk. Sterker nog, die had er eigenlijk helemaal geen trek in en als het aan hem ligt gaat het niet door.
Je klant denkt misschien nog ‘wacht maar, ik overtuig hem later nog wel’, en jouw mailtje blijft in het mapje ‘later op terug komen’ staan.
Financiële redenen, een drukke planning, slecht weer, zo kunnen er meerdere dingen zijn die de zaken ineens doen veranderen aan de kant van je klant.
Mogelijke reden #3: Iemand wist eigenlijk helemaal niet waar hij/zij nou echt naar op zoek was
Ja, een fotoshoot, maar hoe en wat verder… Je klant weet het eigenlijk niet. Daarover nadenken is lastig, en zo ben je ineens weken van stilte verder.
Wat jij kunt doen om ghosten te voorkomen
Het korte antwoord is: er is niks wat je écht kunt doen om ghosten altijd te voorkomen.
Het niet beantwoorden van jouw mail is namelijk een keuze die een ander maakt. En wat een ander doet, dat kun je niet beïnvloeden.
Wat je natuurlijk wél kunt doen is de kans zo groot mogelijk maken dat er een antwoord komt.
Zorg dat je precies weet wat een klant wil, en pas jouw aanbod daar op aan.
Met alleen een prijs geef je je klant weinig om over na te denken, behalve je prijs. En dat is nou precies niet waar je op af wilt vallen.
Geef dus méér informatie dan alleen dat. Geef vooral meer waarde mee.
Zo maak je een onweerstaanbaar aanbod dat naadloos aansluit op de wensen van de klant. Dan is het nog maar een kwestie van drukken op ‘offerte accepteren’ en alles is rond.
Stel dus altijd zo snel mogelijk vragen om alle mogelijke informatie te vergaren, of haal zo veel mogelijk uit de eerste initiële mail.
Ghosten is nooit leuk. Mocht iemand nou alsnog niet reageren, dan was het simpelweg niet jouw ideale klant. Die ben je liever kwijt dan rijk!
Liefs,
Marit
add a comment
+ show Comments
- Hide Comments