meer!

Zo doorbreek je de €100.000 omzet grens als fotograaf

August 21, 2025

Ondernemen

Er is iets magisch aan dat getal: €100.000 omzet per jaar. Het is niet voor niets dat het zo vaak voorbij komt op social media. Het klinkt natuurlijk fantastisch! Als je je kosten laag houdt, is een winst van €85.000 bij een ton omzet helemaal niet onrealistisch. En dat is natuurlijk een heerlijk bedrag om elk jaar op je rekening bij te mogen schrijven.

Maar hoe doe je dat? En dan niet als coach of kennisondernemer, maar specifiek als fotograaf?

Vandaag neem ik je mee in hoe je als fotograaf die grens doorbreekt.

Waarom de €100.000 grens lastig te doorbreken is voor fotografen

De grens van een ton omzet doorbreken is in feite niet ingewikkeld, maar dat betekent niet dat het ook makkelijk is.

Het opstarten van je bedrijf en je eerste €50.000 verdienen is vaak het moeilijkst. Daarvoor moet je ontzettend veel opbouwen: een goede stroom klanten en een marketing systeem dat goed draait.

Fotografen die dit op orde hebben komen vaak tot €50.000, misschien €60.000. Een paar toppers redden de €70.000. Maar de sprong naar €100.000 en verder vraagt om een compleet andere manier van denken en werken. Eentje waar je wel voor open moet staan wil je dit bedrag verdienen.

Voor niets gaat de zon op, en wie die grens wil doorbreken, moet ook wat andere dingen doorbreken.

Waarom harder werken je niet naar €100k brengt

Veel fotografen denken: “Dan moet ik gewoon meer shoots doen!”

Maar dat is vaak het slechtste plan. Meer shoots betekent: meer nabewerking, meer mails, meer klantcontact… Van €50.000 tot €70.000 kun je vaak nog veel stappen zetten en meer klanten aantrekken, maar op een gegeven moment zit je gewoon aan je plafond.

Als online ondernemer is opschalen makkelijker, want er hoeven niet altijd meer manuren in te gaan zitten. Maar als fotograaf werk je echt uurtje factuurtje. Als je uren op zijn, komt er dus ook geen extra factuur bij.

De truc zit dus niet in harder werken, maar in slimmer en effectiever werken. Dat betekent dat je je prijs, aanbod en doelgroep opnieuw moet bekijken.

Start met berekenen hoeveel shoots je nodig hebt

Dit is de eerste stap, en die kan een flinke eye-opener zijn!

  • Vraag je €2.500 per bruiloft? Dan heb je 40 bruiloften nodig → €100.000.
  • Zet je €1.500 per branding shoot om (inclusief upsells etc)? Dan heb je 67 shoots nodig → €100.500.
  • Doe je 25 bruiloften à €2.500 + 20 branding shoots à €1.500, dan zit je al op €95.000.

Je ziet dat 40 bruiloften per jaar of 67 branding shoots per jaar niet heel aantrekkelijk is. Maar als je de twee combineert wordt het ineens haalbaar.

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Jij fotografeert misschien wel heel andere dingen. Dat maakt in feite niet zo heel veel uit. Het gaat om de juiste prijs en mix van opdrachten.

Prijs verhogen: Durf premium tarieven te vragen

Je prijzen verhogen is altijd heel spannend, maar voor €100.000 moet je durven doorschieten naar het premium segment.

Bijvoorbeeld: van €2.000 naar €3.500 per bruiloft. Je doet exact hetzelfde aantal shoots, maar je omzet stijgt met tienduizenden euro’s.

Dit vraagt wel om positionering: je moet uitstralen dat je het waard bent. Luxe website, consistente stijl, hoogwaardige service, misschien zelfs een wachtrij.

Wil je luxe prijzen vragen? Dan moet je hele branding kloppen. Veel ondernemers vergeten dit nog wel eens, en dan blijven de boekingen hangen. Logisch, want als je branding niet meekomt dan is dezelfde dienst natuurlijk niet ineens meer waard.

Hiervoor moet je een flinke dosis ervaring, zelfvertrouwen en lef hebben. Je moet voor jezelf durven staan, je moet bereid zijn je hogere prijzen te verdedigen en je moet er klaar voor zijn om uit te stralen dat je dit waard bent. Op dit level aan de slag gaan vraagt het maximale van je ondernemers-skills.

Kies een high-value fotografie niche voor makkelijkere omzet

Niet elke fotografie levert dezelfde opbrengst op:

  • Luxe bruiloften, destination weddings, high-end zakelijke events → vaak ruim budget.
  • Corporate of personal branding voor succesvolle ondernemers → ruimer budget, investering is terug te verdienen, herhaalopdrachten mogelijk.
  • Editorial werk voor merken → hogere tarieven, vaak met licenties.

Natuurlijk is het heel belangrijk om in een niche te werken waar jouw hart ligt en waar je blij van wordt. In sommige niches is het echter heel erg lastig om je prijzen te verhogen. In de wereld van bijvoorbeeld paardenfotografie liggen de budgetten vaak een stuk lager. De doelgroep is vaak jong, heeft al veel kosten die bij het houden/onderhouden van paarden komen kijken, en de gemiddelde paardenfotograaf is vaak ook jong en rekent lage prijzen.

Daar ondernemen als high-end fotograaf met high-end prijzen is een heel stuk lastiger dan wanneer je destination weddings gaat fotograferen.

In een niche waar iedereen voor een paar honderd euro boekt, wordt €100.000 nu eenmaal erg zwaar. Wil je écht deze stap naar de €100.000+ omzet gaan zetten? Kies dan bewust waar de waarde en het budget zit om je doel haalbaarder te maken.

Bouw herhaalopdrachten in voor voorspelbare omzet

Eenmalige klanten zijn leuk, maar €100.000 wordt makkelijker als klanten terugkomen! Dat kun je op allerlei verschillende manieren benaderen. Denk aan:

  • Jaarabonnementen of strippenkaarten voor bedrijven
  • 4x per jaar branding services
  • Families of gezinnen elk jaar opnieuw fotograferen

Herhaalopdrachten zijn fantastisch: minder marketingstress én voorspelbare omzet.

Upsells en extra diensten verhogen je fotoshoot omzet

Je omzet zit niet alleen in de shoot zelf!

Albums, prints, dronebeelden, tweede fotograaf, video, luxe edits: Allemaal extra omzet, vaak zonder veel extra tijd.

Ik hou ontzettend van upsells en het is een heel groot deel van mijn NEXT LEVEL online groepsprogramma. Vrijwel alle deelnemers halen daar echt direct meer omzet uit, gemiddeld zo’n 20% meer met uitschieters tot wel 150% meer.

Met upsells kun je een shoot die je kaal weg zet voor €350 heel goed naar €550 of €600 brengen. Het is slimmer om je bestaande klanten meer te laten besteden dan steeds nieuwe klanten te zoeken.

Zet een team en systemen in voor schaalbaarheid

Op een gegeven moment zul je tijdens het schalen merken dat jij gewoon handen en energie tekort komt. Er komt dan altijd een tijd dat het nodig is om dingen uit te gaan besteden als je nog verder wilt groeien.

Wat je wilt uitbesteden is dan natuurlijk heel persoonlijk. Ik zou kiezen voor hetgeen wat jij het zwaarst vindt en waar jij het minst plezier aan beleeft.

Bij het uitbesteden kun je denken aan het aannemen van een editor, een VA, of een vaste samenwerking met een second shooter.

Alles wat jij uitbesteedt, geeft jou tijd terug om opdrachten binnen te halen. Zo iemand moet natuurlijk ook passen in je luxe branding. Kies heel bewust en besteed goed tijd aan het trainen van deze persoon. Voor je klanten moet de ervaring natuurlijk, onafhankelijk of ze met jou spreken of een van je medewerkers, alsnog naadloos zijn.

Van fotograaf naar merk: het ultieme verschil

Een fotograaf is inwisselbaar. Een merk niet.

Heb jij een herkenbare stijl, een naam die in het juiste segment bekend is, en verschijn je in de juiste netwerken en magazines? Dan willen mensen jou en betalen ze jouw prijs. Dan heb je echt een mooie positie te pakken!

Conclusie: werk slimmer, niet harder

De stap naar €100.000 zit niet in harder werken, maar in slimmer werken:

  • Reken eens uit wat er nodig is
  • Verhoog je prijzen waar daar ruimte voor is
  • Kies een high-value niche
  • Bouw herhaalopdrachten in
  • Denk meer in upsells
  • Zet een team wanneer je tegen je plafond zit
  • Positioneer jezelf als merk

Het belangrijkste: durf anders te denken. De manier waarop je aan je eerste €50.000 kwam, brengt je niet naar €100.000. Daarvoor moet je echt andere stappen gaan zetten!

Vraag jezelf af: welke stap kan ik deze maand zetten die mij dichter bij dat premium segment brengt?

+ show Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Lees rustig verder

Ik ben Marit, jouw strategische cheer-leader!

BUSINESS COACH
FOTOGRAAF
CONTENT CREATOR
WEBDESIGNER
MARKETEER
ADHD-ER

Je ziet al je 'concullega's een #blessed en #grateful life leven op Instagram, alsof die het allemaal dik voor elkaar hebben. Ze lijken hun business makkelijk volgeboekt te krijgen, hun marketing-machine loopt volledig automatisch en ze schijnen zich altijd op een tropisch eiland te bevinden, of komen er net vandaan.

Het kan er zomaar eens voor zorgen dat je twijfelt of ondernemen wel voor jou is weggelegd. 

Spoiler alert: Als je hier bent aangekomen, behoor je al tot de toppers die niet opgeven. En dus heb ik alle vertrouwen in jou! We gaan het alleen wel even anders doen.

Al die hypes over passief inkomen, geheimen waarmee je 10k verdient en het van alles 'moeten'... Ik geloof er niet in.

De basis van iedereen die iets roept over meer klanten aantrekken, meer omzet draaien, meer geld verdienen, digital nomad worden, you name it. Ik heb het voor je opgeschreven in deze onmisbare gids.

Voor slimme fotografen die niet alleen afhankelijk willen zijn van Instagram of andere sociale media, maar op zoek zijn naar nieuwe en creatievere manieren om te groeien.
En dat zou iedereen nu moeten zijn.

(bijna) gratis goodies

Personal branding is dé manier om je volgers aan je te binden, je te onderscheiden van je concurrenten en jezelf te laten zien. Maar hoe begin je daarmee? 

LEES MEER OP

De blog

TIPS & TRICKS OP

Instagram

WORK TOGETHER

Even kennismaken