Zo verslaafd als maar zijn kan was ik aan TikTok. Drama, die app. Ik kon hem niet openen of ik was 3 uur verder. Maar ja, TikToks zijn dé trend, die converteren mega goed, en daar zit mijn doelgroep! Dus we moeten toch maar aan de slag, die TikToks maken zichzelf niet.
En zo zit je ineens iets te doen wat niet bij je past, waar je niet blij van wordt en wat je mentale gezondheid niet verbeterd.
Waarom we het toch allemaal massaal doen? Omdat we het gevoel hebben dat we mee moeten doen aan alle trends.
Want anders?
Wat gebeurt er als we niet mee doen? Wat gebeurt er als ik zou zeggen ‘Nah, TikTok… Da’s niks voor mij.’
Dan komen er allerlei angsten naar boven.
- Wat als ik daardoor heel veel kansen mis?
- Wat als al mijn klanten daar zitten en die mij nu niet zien?
- Wat als anderen het allemaal wél doen en mij dan inhalen?
- Wat als ik door niet op TikTok te zitten mijn business te kort doe?
Eigenlijk kun je alle angsten samenvatten onder het kopje: FOMO.
Fear Of Missing Out.
Wat als je succes mist? Wat als je kansen mist? Wat als je omzet mist? En de rest het allemaal wel doet…?
Tja. Dan is dat wellicht heel jammer.
Maar wat als je wél met alle trends mee doet?
Grappig dat daar dan weinig ‘FOP’ aan zit. Fear Of Participating.
Wat als je wél mee doet aan een trend zoals TikToks maken terwijl het niet bij je past?
- Wat als je daardoor langzaam maar zeker je plezier in je bedrijf kwijt raakt?
- Wat als je daardoor niet trouw bent aan jezelf en je jezelf minder leuk gaat vinden?
- Wat als je mentale gezondheid er op achteruit gaat door al je verslavende schermtijd?
- Wat als die klanten wel komen maar ten koste van jouw geluk?
Marketing is geen one size fits all.
Zo lijkt het soms wel, omdat clickbait titels suggereren dat er dingen zijn die ALTIJD werken. Voor IEDEREEN.
Maar als ik met heel veel tegenzin TikToks ga maken gaat het hem niet worden. Die tegenzin is namelijk voelbaar voor al mijn klanten. Het gaat ongemakkelijk worden. Niet fijn om naar te kijken.
Dan ben ik heel veel energie kwijt aan het doen van iets wat niet leuk is en niet goed voor me is, en heb ik álsnog alle gevolgen van de angsten die ik had. Levert het me alsnog geen klanten op en geen nieuwe businesskansen.
Kies een strategie die bij jou past, en waar je plezier in hebt.
Het beste wat je voor je business kunt doen is een strategie kiezen waar jij:
- Plezier in hebt
- Langdurig kunt volhouden
- Past bij wie jij bent en waar je voor staat
Het mooie is dat, wat die strategie dan ook is, hij je vanzelf klanten oplevert die bij jou passen.
Zo zijn er mensen die nog steeds geen Instagram kanaal of website hebben. Voor mij is dat ongelooflijk, want ik run mijn volledige business op deze 2 kanalen. Maar deze ondernemers redden het prima door lekker te netwerken, te spreken op evenementen, of te flyeren. Omdat ze dat met hart en ziel en vol overgave doen. En al jaren volhouden.
Dus zo zie je maar, er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome. In plaats van de snelweg kun je ook gewoon een leuk, scenic zij-paadje pakken.
Duurt misschien iets langer, maar is wél duurzamer. En ook gewoon ontzettend veel leuker.
add a comment
+ show Comments
- Hide Comments