Zo kweek je meer zelfvertrouwen als fotograaf

November 7, 2024

Psychologie

We zijn allemaal ergens begonnen als fotograaf – en waarschijnlijk overheerst er dan vooral één gevoel: onzekerheid. En wat moet je nou net niet uitstralen als ondernemer die meer klanten wil aantrekken? Juist.

Maar niet alleen voor je zakelijke succes kan onzekerheid een doodsteek zijn – je wordt er zelf ook gewoon niet blij van. Je onzeker voelen is een naar gevoel dat veel energie kost, en daar wil je het liefst zo snel mogelijk vanaf.

Goed nieuws! Ik heb een paar tips voor je hoe je dit gevoel zo snel mogelijk achter je kunt laten. 

Toen ik net begon met fotograferen was ik altijd doodnerveus voor mijn fotoshoots. Ik vroeg te weinig geld voor mijn werk, de paniek vloog me aan zodra er een mail binnen kwam, en soms hoopte ik zelfs dat fotoshoots werden afgezegd, zó spannend vond ik het. 

Tegenwoordig geniet ik van elke fotosessie, ben ik altijd enthousiast, kost het me niet zo veel energie meer en zijn mijn klanten altijd tevreden.

Het durven nemen én hebben van controle waren key-aspecten van het kweken van mijn zelfvertrouwen. 

Maar daar is natuurlijk wel wat voor nodig.

1. Ken je camera en de instellingen met je ogen dicht

Een van de grootste fouten die veel beginnende fotografen maken, is dat ze te snel professioneel willen gaan fotograferen zonder hun camera en de instellingen goed te kennen. Dit is vragen om problemen! Hoe leuk het ook is om voor klanten te schieten, er is zoiets als too soon.  

Investeer de tijd om je camera te leren kennen, blind te weten waar de knoppen zitten en te begrijpen hoe je met verschillende lichtomstandigheden moet omgaan. Dit hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als het soms lijkt! Als je hulp nodig hebt, bekijk dan mijn basisfotografie cursus waarin ik deze onderwerpen uitgebreid behandel.

Waar je op z’n minst mee om wil kunnen gaan:

  • Fotograferen in een binnenlocatie met weinig licht: Begint het te regenen en moet je naar binnen verhuizen, of heeft je klant een ietwat onhandige locatie uitgekozen? Dan is het fijn als je er toch wat van weet te maken.
  • Fotograferen op een zonnige locatie met veel licht: Hoogzomer fotograferen midden op de dag… Je wil het niet. Maar soms ontkom je niet aan situaties waarbij het licht feller is dan je wil. Prettig als je weet wat te doen!
  • Scherpe ‘actie’ foto’s maken: Het is natuurlijk wel fijn als je je sluitertijd zo kunt instellen dat je portretten mooi scherp zijn, óók als iemand net op je af kwam lopen of onverwacht bewoog
  • Groepsfoto’s maken met de juiste scherpte: Super leuk, gezinnen of groepen fotograferen! Maar wel handig als dan iedereen er scherp op staat omdat jij wist welk diafragma je moest gebruiken.

2. Oefen op verschillende soorten locaties

Mijn grootste eerdere valkuil: Ik was een ‘one trick pony’. Ik werkte altijd op locaties met neutrale kleuren en met tegenlicht. Zette je mij op een groen grasveld neer? Help, paniek!

Toch is het belangrijk dat je ook in dat soort situaties je hoofd koel kunt houden. Natuurlijk wil je liever de controle hebben over de locaties waarop je fotografeert, maar zeker bij bruiloften heb je deze controle nu eenmaal niet altijd.

Heb je geen idee wat je met bepaalde soorten locaties aan moet? Loop mee met andere fotografen, volg workshops en doe ervaring op in verschillende settings! Zo kun je een beetje afkijken, inspiratie opdoen van elkaar en nieuwe ideeën opdoen. 

3. Bereid je shoots voor samen met de klant

If you fail to plan, you plan to fail – Taylor Swift zegt het, dus dan is het zo. 

Wil jij in alle rust en met een fijne dosis zelfvertrouwen op een shoot staan, dan moet jij weten dat je in staat bent de klant te kunnen geven wat hij/zij wil.

Maarre… Wat wil die klant dan precies? Juist – dat moet je wel weten!

En ook écht weten. Want want een klant zegt te willen, is niet altijd hetzelfde als wat ze in hun hoofd hebben. Het is aan jou de taak als fotograaf om goed uit te pluizen waar ze hun beelden voor willen gebruiken, wat ze willen uitstralen en wat ze voor zich zien.  

Dit geeft niet alleen je klant vertrouwen in jou, maar zorgt er ook voor dat jij met een gerust hart aan de slag kunt.

Dat voorbereiden kun je doen met een vragenformulier, een voorbereidende call, moodboards – wat maar bij jouw werkwijze past!

4. Vergelijk jezelf niet te veel met andere fotografen

Ach ja, tegen wie zeg ik dit eigenlijk? We weten allemaal dat dit nergens goed voor is, en toch doen we het. Vergelijken is menselijk en helemaal stoppen is zeker in tijden van sociale media haast onmogelijk.

Houd jezelf op z’n minst goed in de gaten. Wanneer dreig je te verzanden in een minderwaardigheidscomplex door al je gescroll? Dan is dat het moment om er even pauze van te nemen.

Er is ruimte voor iedereen, en het werk van een ander zegt niets over jou. Iedereen loopt zijn of haar eigen pad, en je kunt vooral heel erg veel van elkaar leren.

Wil je naast meer zelfvertrouwen ook meer praktische tips om je fijner en blijer te voelen in je eigen bedrijf?

Boek een call en ik ga graag aan de slag met een mentale-, praktische- of marketing-strategie!

Conclusie

Het kweken van zelfvertrouwen als fotograaf is een proces dat je niet in een paar 

+ show Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Lees rustig verder

Ik ben Marit, jouw strategische cheer-leader!

BUSINESS COACH
FOTOGRAAF
CONTENT CREATOR
WEBDESIGNER
MARKETEER
ADHD-ER

Je ziet al je 'concullega's een #blessed en #grateful life leven op Instagram, alsof die het allemaal dik voor elkaar hebben. Ze lijken hun business makkelijk volgeboekt te krijgen, hun marketing-machine loopt volledig automatisch en ze schijnen zich altijd op een tropisch eiland te bevinden, of komen er net vandaan.

Het kan er zomaar eens voor zorgen dat je twijfelt of ondernemen wel voor jou is weggelegd. 

Spoiler alert: Als je hier bent aangekomen, behoor je al tot de toppers die niet opgeven. En dus heb ik alle vertrouwen in jou! We gaan het alleen wel even anders doen.

Al die hypes over passief inkomen, geheimen waarmee je 10k verdient en het van alles 'moeten'... Ik geloof er niet in.

De basis van iedereen die iets roept over meer klanten aantrekken, meer omzet draaien, meer geld verdienen, digital nomad worden, you name it. Ik heb het voor je opgeschreven in deze onmisbare gids.

Personal branding is dé manier om je volgers aan je te binden, je te onderscheiden van je concurrenten en jezelf te laten zien. Maar hoe begin je daarmee? 

(bijna) gratis goodies

LEES MEER OP

De blog

TIPS & TRICKS OP

Instagram

WORK TOGETHER

Boek een call