De afgelopen dagen is er veel gebeurd op sociale media, en dan met name op Instagram. Wat klinkt als een complottheorie lijkt toch een soort van werkelijkheid, en dit kan best grote gevolgen hebben voor de toekomst van social media – en daarmee dus ook voor jouw bedrijf.
Luister de podcast aflevering bij deze blog hier:
Wat is er gebeurd?
Afgelopen dinsdag was de inauguratie van Donald Trump, als de nieuwe president van de Verenigde Staten. Een gebeurtenis die natuurlijk wereldwijd aandacht trok. Maar wat er achter de schermen gebeurde vlak daarna, trok online haast nóg meer aandacht.
Social media bazen en Trump
Bij de inauguratie waren namelijk de drie rijkste en invloedrijkste mensen ter wereld aanwezig: Elon Musk, Jeff Bezos en Mark Zuckerberg. Ook Shou Zi Chew, de CEO van TikTok, was van de partij.
Deze mannen hebben niet alleen een enorme economische macht, maar ook een ongekende invloed op de sociale mediaplatformen waar we dagelijks gebruik van maken.
Elon Musk is eigenaar van X (voorheen Twitter) en heeft een grote donatie gedaan aan de campagnes van Trump. Mark Zuckerberg, de eigenaar van Meta (Instagram en Facebook), heeft recentelijk het beleid rondom contentmoderatie versoepeld, wat het voor Trump en zijn team makkelijker maakt om fake news te verspreiden.
En dan is er Shou Zi Chew, die ondanks het recente TikTok-verbod in de VS plannen heeft om de app in samenwerking met Trump opnieuw te lanceren.
De follow-gate
Een dag na de inauguratie gebeurde er iets opmerkelijks. Veel Amerikanen ontdekten dat ze opeens automatisch het POTUS account van president Trump, en het vice-president account volgden op Instagram – zonder hun toestemming.
Mensen die deze accounts ontvolgden, merkten tot hun verbazing dat ze na enkele minuten of uren opnieuw volgden. Ook weer zonder toestemming.
Meta beweerde dat dit een technisch gevolg was van het overzetten van volgers van het oude account van Kamala Harris. Maar honderden gebruikers op onder andere Reddit weerlegden dit met screenshots, waarbij ze aantoonden dat ze deze accounts nooit eerder gevolgd hadden.
Dat is natuurlijk op z’n minst creepy te noemen. Maar dit is natuurlijk niet het eerste zorgwekkende dat Meta op haar naam heeft staan.
Tijdens de vorige verkiezingen (ook in Nederland) kreeg Meta al kritiek vanwege het verspreiden van fake news. Nu lijkt Meta opnieuw te manipuleren door content rondom Trump en de Republikeinen actief te pushen, terwijl content over Democraten en Joe Biden wordt beperkt of geblokkeerd (want ook zoekresultaten op Instagram richting democraten was minder zichtbaar – iets dat Meta ook weet aan een technische fout).
Wat betekent dit voor jou als ondernemer?
Wellicht denk je nu, inderdaad vreemd en creepy, maar dit zijn Amerikanen, en hier gebeuren dit soort dingen niet!
Maar als ondernemer die afhankelijk is van sociale media, is het toch wel cruciaal om je bewust te zijn van deze ontwikkelingen. Het feit dat een kleine groep miljardairs steeds meer controle heeft over wat wij zien, volgen en consumeren op sociale media, kan grote gevolgen hebben voor jouw bedrijf.
Er zijn namelijk 2 gevolgen die nu al gaande zijn:
1 – Mensen verlaten sociale media
Naar aanleiding van de follow-gate zijn er direct een hoop Amerikanen geweest die hun account nu voor eens en altijd hebben opgezegd. Het was de final straw, om het zo maar te zeggen. Ook in Nederland zijn er langzaam steeds meer gebruikers die besluiten om sociale media te verlaten vanwege privacyzorgen, onvrede over manipulatie, maar ook wegens mentale gezondheid.
2 – Nieuwe en strengere regelgeving
In Europa zijn er (gelukkig) al strengere regels voor het gebruik van social media en het gebruiken en delen van data. Maar deze regels kunnen alleen nog maar strenger worden, en dat kan een platform als Meta uiteindelijk zo beperken dat de app verdwijnt van de markt. Hetzelfde is nu al gebeurd bij TikTok in Amerika, waardoor duizenden kleine ondernemers direct hun bedrijf kwijt raakten.
Of mensen nu zelf stoppen met sociale media of dat de apps verdwijnen; In beide gevallen wordt het voor ondernemers steeds belangrijker om niet volledig afhankelijk te zijn van een enkel platform zoals Instagram of Facebook.
Hoe kun je je voorbereiden?
Als jouw bedrijf grotendeels afhankelijk is van sociale media, is dit het moment om je marketingstrategie te diversifiëren. Hier zijn enkele stappen die je kunt overwegen:
Investeer in een vindbare website
Zorg ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf eenvoudig kunnen vinden via Google. Optimaliseer je website voor zoekwoorden zoals “fotograaf regio X” of “fotograaf bruiloft”.
Verken andere kanalen
Overweeg alternatieve platformen zoals Pinterest, waar je content langer zichtbaar blijft en een ander publiek bereikt. Let er natuurlijk wel op dat je een platform kiest dat niet óók aangesloten is bij Meta, zoals Threads.
Netwerken en samenwerkingen
Werk samen met andere ondernemers, locaties of bedrijven die jouw diensten kunnen aanbevelen. Denk aan mooie daglicht studio’s, trouwlocaties of wedding planners waar jij je kunt proberen aan te sluiten als vaste fotograaf. Dit kan leiden tot meer mond-tot-mondreclame.
Creëer offline zichtbaarheid
Denk aan lokale evenementen, workshops of samenwerkingen om je bereik te vergroten buiten sociale media om.
Conclusie
Sociale media zullen blijven veranderen, en jouw bedrijf moet mee kunnen bewegen met deze veranderingen. Vraag jezelf af en toe gewoon even af: wil je dat jouw bedrijf afhankelijk is van een kleine groep rijke mannen met twijfelachtige motieven? Of zorg je ervoor dat je stevig staat met een marketingstrategie die op meerdere kanalen leunt?
Er is nu in Nederland nog geen nood aan de man, maar het is wel tijd om na te denken over de toekomst. Door te investeren in diversificatie en het opbouwen van een sterke, onafhankelijke basis, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf blijft groeien, ongeacht wat er met sociale media gebeurt.
add a comment
+ show Comments
- Hide Comments