Het jaar is weer bijna voorbij: tijd voor ouderwets terugblikken! Wat was 2019 voor jaar voor jouw bedrijf? Heeft het je gebracht wat je wilde? Heb je je doelen bereikt? En het belangrijkste: Welke kant ga je op, en is dat nog wel de goede? Ik ga je wat vragen stellen die je helpen om terug te kijken op dit jaar en die je hopelijk veel nieuwe inzichten gaan geven.
Doe je wat jij graag wilt of wat mensen graag willen dat jij doet?
We knallen er in met een heftige vraag: Waarom doe jij wat je doet? Ga rustig zitten en bekijk je afgelopen jaar. Welke dingen heb je allemaal gedaan? En waarom heb je deze dingen gedaan? Kijk bij elke activiteit naar je motivatie. Deed je ze omdat jij het zelf wilde, omdat je er geld mee moest verdienen, omdat anderen wilden dat jij het deed, of was er nog een andere reden?
Als je moet leven van je werk dan is het natuurlijk onmogelijk om altijd maar alleen de dingen te doen waar jij gelukkig van wordt. Elke baan heeft mindere kanten die er helaas bij horen. Maar het is wel goed om je bewust te zijn van je motivatie achter bepaalde activiteiten.
Doe je waar jij goed in bent?
Waar ligt jouw kracht? Waar ben jij nou écht heel erg goed in? En zet je deze kwaliteiten eigenlijk wel voldoende in op dit moment? Misschien weet je van jezelf dat je heel goed bent in kennis overbrengen aan anderen. Echter heb je dit hele jaar voornamelijk fotoshoots gedaan. Daar ben je ook goed in, maar kennis overdragen is écht jouw kwaliteit. Waarom doe je daar dan niet meer mee? Hoe kun je dat in je bedrijf gebruiken?
Nu is dit natuurlijk een makkelijk voorbeeld, want je denkt bij kennis overdragen al snel aan workshops geven. Maar ook kwaliteiten die op het eerste gezicht niets met fotograferen te maken hebben kun je vaak alsnog gebruiken in je eigen bedrijf. Wees creatief!
Gebruik je de juiste middelen?
Er zijn allerlei middelen beschikbaar om jouw bedrijf naar buiten te brengen. Je hebt blogs, YouTube, social media, geprinte media, en ga zo maar door. Welke middelen gebruik jij, en passen deze wel echt bij jou en je bedrijf? Laat je ergens kansen liggen? Of kun je misschien nóg meer uit je huidige middelen halen?
Bereik je het juiste publiek?
Ieder bedrijf heeft een ideale klant: Die ene persoon die voldoet aan jouw droombeeld. Die precies op zoek is naar wat jij hem of haar kan bieden. Heb je deze persoon bereikt dit jaar? Om deze vraag te beantwoorden kun je naar je statistieken kijken van al je platformen. Instagram en Facebook bieden vrij gedetailleerde statistieken qua demografie. Zo kun je al zien welke leeftijdsgroep je eigenlijk aanspreekt en of deze wel de groep is die jij wilt aanspreken. Maar bekijk ook de analytics van je website. Wie hebben jouw website bezocht het afgelopen jaar? Passen deze personen bij het plaatje van jouw ideale doelgroep? Zo niet, wat moet je veranderen om die groep wél te bereiken?
Ga aan de slag!
Ga er lekker voor zitten en maak er echt even een momentje van. Ik heb het vorig jaar ook gedaan, en ik heb bijna al mijn doelen gehaald. Hoe dat komt? Omdat ik voor het eerst écht wist waar ik heen wilde en kleinere subdoelen had gemaakt om mijn grote doelen te behalen.
Dus, dit jaar gaat dat jou ook lukken!