Waarom ik nooit onbewerkte foto’s lever

Algemeen, Fotografie, Ondernemen

Iedere fotograaf maakt het wel eens mee in zijn of haar loopbaan, de gevreesde vraag waar iedereen hetzelfde antwoord op wil geven maar velen niet weten hoe. Ik heb het over de vraag: ‘Mag ik misschien ook de onbewerkte foto’s?’

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Ik zelf lever nooit onbewerkte beelden. En daar heb ik diverse redenen voor.

Waarom willen klanten eigenlijk de onbewerkte foto’s?

Voor we het hebben over de argumenten die ik heb om mijn onbewerkte beelden niet weg te geven, is het goed om te weten waar de vraag van de klant vandaan komt.

De voornaamste reden van klanten om deze vraag te stellen is vaak om de kosten te drukken. Het bewerken is een groot deel van de dienst ‘fotoshoot’. Als deze weg valt zou de fotoshoot logischerwijs minder kosten. Als iemand niet zo veel waarde hecht aan de bewerking, krap bij kas zit en toch heel graag een fotoshoot wil is dit een begrijpelijke gedachte.

Het kan ook dat de klant de foto’s liever zelf bewerkt in zijn/haar eigen stijl. Ik zie je al de rillingen krijgen bij de gedachte, maar als je vanuit de klant denkt is het helemaal niet zo gek dat deze wens er is.

Maar dat het een begrijpelijke wens is, betekent natuurlijk niet dat je daar maar aan tegemoet moet komen. Zoals ik hier boven al noemde, ik lever nooit de RAW bestanden of onbewerkte bestanden aan mijn reguliere klanten.

Waarom ik geen onbewerkte foto’s lever

De foto is nog niet af

Eigenlijk is dit het belangrijkste argument. Als een klant bij mij een fotoshoot boekt, dan ontvangt de klant het eindresultaat. Een onbewerkte foto is pas de helft van het eindresultaat, want ik ga deze immers nog bewerken. Het bewerkingsproces is een heel groot deel van mijn eindproduct. In de bewerking geef ik de foto de echte Marit-sfeer waar klanten mij voor boeken. Het werk is simpelweg nog niet compleet.

Het voelt voor mij als een schilderij afleveren wat nog maar voor de helft af is en je tegen de klant zegt ‘Ja, die bomen en zo moesten nog, maar die mag je zelf doen als je wilt hoor. Anders mag je het ook zo laten. Maakt mij niet uit!’. Dat is gek. Toch?


De foto’s dragen mijn naam

Als klanten onbewerkte foto’s krijgen, weet je nooit wat ze ermee gaan doen. Laten zij die onbewerkte foto’s zien aan vrienden/kennissen, of delen zij deze op sociale media? Dan lijkt het voor al deze mensen alsof die onbewerkte foto jouw eindresultaat is en dat is wat jij aflevert. Niet de reclame die je wilt, want dit product komt niet volledig van jouw hand en is ook niet helemaal jouw stijl.

Het vergroot de kans op misbruik

Als klanten de RAW files tot hun beschikking hebben kunnen zij ze uiteraard naar hun eigen smaak bewerken en eventueel doorverkopen of ergens laten publiceren. Dit is niet iets waar ik vanuit ga bij mijn klanten, maar het is goed om in het achterhoofd te houden dat dit wel voor kan komen.

RAW files zijn voor veel klanten nutteloos

De meeste fotografen fotograferen in RAW, een speciaal ruw bestandsformaat. Om een RAW foto te bekijken of te openen heb je een speciaal programma nodig wat daarvoor geschikt is, zoals Photoshop. Veel klanten zijn zich hier niet bewust van.

Hoe voorkom je ‘gedoe’?

Goed, je hebt nu een paar van mijn argumenten gelezen die je kunt gebruiken wanneer je toch deze vraag krijgt. Maar het liefst krijg je deze vraag natuurlijk helemaal niet! Door vooraf duidelijk te zijn kun je deze vraag voorkomen.

Het is altijd verstandig om te werken met een contract of algemene voorwaarden waarin je alles netjes op een rijtje zet. Het is jouw keuze wat je aan je klanten wil bieden, maar dan is het wel netjes om dat vooraf aan ze duidelijk te maken. Zo kunnen klanten zelf kiezen of ze akkoord gaan met jouw voorwaarden.

Hoe je deze vraag het beste beantwoord als je hem toch krijgt

Als je, ondanks je duidelijke communicatie van te voren, deze vraag toch krijgt, dan kun je deze op een nette manier beantwoorden. Vind je dat nog lastig? Dan ben je niet de enige, want veel fotografen hebben hier moeite mee.

Daarom heb ik een PDF vol e-mail templates voor fotografen gemaakt. Hierin vind je allerlei antwoorden op de meest moeilijke vragen en klachten. En uiteraard ook op de vraag ‘Mag ik alle RAW foto’s hebben?’

Je kunt ze zo kopiëren en plakken, zodat je nooit meer je hoofd hoeft te breken over een fatsoenlijk antwoord.

Heb jij deze vraag wel eens gehad? En hoe ging jij daar toen mee om?

  1. Lisanne says:

    Idd, van de week nog. Nadat ik al foto’s geleverd had. Toen ik zei dat dat niet kon bleek dt ze nog een foto miste, die leverde ik aan en het was geen probleem meer.
    Ik heb nog wel een vraagje. Met RAW kun je niet de foto’s op je camera laten zien. Hoe doe jij dt? Want het geeft altijd wel veel rust als ik foto’s laat zien! Ik schiet nu in JPEG en RAW maar dat kost veel geheugen…

    • Marit says:

      Hoe bedoel je dat precies? De foto’s zijn gewoon zichtbaar op je camera scherm!

      • Lisanne says:

        Ah dan snap ik het al, het heeft te maken met het feit dat ik in RAW en JPEG schiet en dan laat de camera het maar één keer zien, ipv 2 keer. Dankje!

  2. Kelly says:

    Heb dit ook wel eens meegemaakt idd. Of dat mensen naderhand vragen of ik “die ene foto nog heb waar we zo en zo op staan”. Hoe ga je daarmee om als je bijv. van tevoren hebt afgesproken 15 bewerkte foto’s aan te leveren? En wat doe je als je ziet dat de klant de foto alsnog ook heeft bewerkt? (bijvoorbeeld net de kleuren wat anders, de foto is zwart wit gemaakt of bijgesneden)

    • Marit says:

      Ik zelf biedt de optie om foto’s bij te bestellen. Ik kies zelf dus de 15 foto’s en als de klanten zelf nog foto’s bij willen kopen kan dat!

      Wat betreft het bewerken, je kan hier alleen op aanspreken als je het duidelijk in een contract of overeenkomst hebt vermeld. Als dat zo is, dan kun je vragen de foto offline te halen. Doen ze dat niet, dan zou je in het ergste geval met boetes kunnen komen. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat je er gewoon samen uit komt 🙂

  3. Nancy van der Weel says:

    Ik ben wel heel blij dat ik een selectie van mijn bruiloftsfotos in raw heb gehad. Zelf heb ik wel de juiste software, dus openen en bewerken is dan geen probleem.

    Vanuit het oogpunt als fotograaf snap ik het wel, belangrijk is dat de voorwaarde van tevoren goed duidelijk zijn. En dat er goed geluisterd wordt naar de klant.

  4. Erik says:

    Ik denk dat het vooral gaat om vooraf goede afspraken met de klant maken. Ik vind de wens van de klant namelijk wel belangrijk. Frustratie (van beide kanten) achteraf komt eigenlijk altijd door wazige afspraken vooraf.

Laat een reactie achter!

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN NIEUWE POSTS?

Meld je aan voor Let's Update en ontvang leuke kortingen, nieuwtjes en updates!

AANMELDEN

Meld je aan voor

Let's update

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de nieuwste blogs, producten, cursussen en meer!

%d bloggers like this: