Discussie: Prijzen op je website vermelden? | MHilarius Fotografie, Presets & Educatie
Ondernemen

Discussie: Prijzen op je website vermelden?

April 19, 2018

Ik ben Marit
Mijn missie is om jouw leven als fotograaf leuker en makkelijker maken met behulp van allerlei leuke (gratis) producten. Let's get started :)
TOp categories
Werk aan je foto-edit skills met Lightroom en Photoshop
Instellingen, werken met licht, composities, en meer!
Alles over de verschillende camera-appartuur
Download mijn gratis fotografie e-book
Gimme that

Het is een onderwerp waar niemand het graag over heeft: Wat kosten jouw diensten, wat krijg je ervoor, hoe zitten je pakketten in elkaar? Fotografen bepalen vaak met heel veel zorg hun prijzen, maar vinden het vervolgens moeilijk om het hier met de klant over te hebben. Daarom kiezen veel fotografen ervoor om hun prijzen te vermelden op hun website. Maar er zijn ook veel fotografen die dit expres niet doen. Wat is nou eigenlijk de beste keuze, en waar kies jij voor?

Allereerst, is er natuurlijk niet per se een goed of fout. Iedereen mag helemaal voor zichzelf weten hoe hij/zij dit aanpakt, dat is het grote voordeel van zelfstandig ondernemer zijn. Maar bij het wel of niet vermelden van je prijzen komen natuurlijk ook wat voor- en nadelen. Ik wil een aantal situaties bespreken en deze van beiden kanten bekijken.

Klant contact

Als je geen prijsinformatie op je website hebt staan, zullen klanten je persoonlijk moeten contacten om prijsinformatie te krijgen. Dit is dan meteen een kans om een band op te bouwen met je klanten, in gesprek te raken, en vertrouwd met ze te raken. Op deze manier ben je al ‘connected’ met je klant als de klant de prijzen bekijkt. Je kan ook direct eventuele opties wat betreft de prijzen bespreken als ze wat twijfelen. Dat vergroot natuurlijk de kans dat ze bij jou een shoot willen boeken.

Er zijn natuurlijk ook klanten die helemaal geen zin hebben elke fotograaf te mailen voor de prijzen. Als een koppel gaat trouwen benaderen ze vaak meerdere fotografen, en dan kan het een heel gedoe zijn om iedereen te mailen, de prijzen af te wachten en alles weer opnieuw af te wegen.

Sommige klanten vinden het gewoon eng of onprettig om er zo direct naar te vragen.

Korting/persoonlijke prijzen

Als niemand anders je prijzen weet, omdat ze niet op je website staan, kun je in principe voor elke klant een prijs op maat maken. Zo kun je makkelijker korting geven als je klanten een wat kleiner budget hebben, of meer vragen als een klus wat meer tijd vergt dan je gemiddelde shoot.

Er is echter wel een kans dat je hierdoor wat scheve gezichten krijgt als klanten onderling contact hebben en zich gaan afvragen hoe het mogelijk is dat er een verschil zat in wat zij beiden betaald hebben. Het kan wat achterdocht kweken bij klanten als je je prijzen ‘geheim’ houdt.

Klanten met een budget

Er kunnen klanten zijn die als eerste naar je prijzen kijken, zodra ze op je website kijken. De belangrijkste waarde voor deze klanten is hun budget. De fotoshoot moet in het budget passen, anders gaat het niet door. Als je prijzen vermeldt op je website, hebben die klanten waarschijnlijk nog niet eens je portfolio gezien, als ze besluiten dat je prijzen net buiten hun budget vallen. Had je geen prijzen vermeld, waren ze misschien verliefd geworden op je werk en bereid om hun budget iets op te rekken.

Aan de andere kant, deze mensen zijn waarschijnlijk niet jouw ideale klanten. Je ideale klanten kiezen immers voor jou omdat ze je werk prachtig vinden, welk prijskaartje daar ook aan hangt. Dus is het dan heel erg om die klanten te missen? Zo ben je ook geen tijd kwijt aan het heen en weer mailen met klanten die jouw werk uiteindelijk toch te prijzig vinden, en jou dus niet gaan kiezen.

Is er een middenweg?

Dat je prijzen op je website vermeldt, hoeft natuurlijk niet per se te betekenen dat je alles in detail uit de doeken doet. Je zou ook kunnen kiezen voor een middenweg, bijvoorbeeld een startbedrag. Bij bruiloften is dit een veelgebruikte tactiek. Je kunt dan bijvoorbeeld vermelden:

‘Het fotograferen van een bruiloft begint vanaf 6 uur voor een bedrag €800,-. Stuur me een berichtje over jullie specifieke wensen en/of een offerte op maat.’ 

Op deze manier geef je toch een indicatie, maar laat je de precieze informatie achterwege, zodat potentiële klanten je alsnog persoonlijk zullen anderen voor een offerte op maat, die jij dan weer af kunt stemmen op de details van de dag.

Wat vind jij?

Nu we dit allemaal besproken hebben; hoe denk jij er over? Vermeld jij prijzen op je website, waarom wel/niet? Wat vind jij dat het beste is om te doen?

Add a comment
+ show Comments
- Hide Comments
  1. Caro says:

    Hoi marit,

    ik zou zeker prijzen vermelden, voordeel is dat je dan alvast minder emails moet sturen met “richtprijzen” en je direct ook al een bepaalde verwachting kan zetten bij je klant, … ok min. 800 EUR ofzo dan weten ze dat alvast

    gr
    caro

Laat een reactie achter!

waar wil jij meer over leren?

Lightroom

Photoshop

Camera apparatuur

Fotografie tips

Ondernemen

presets

Bewerk je foto's met Lightroom presets

Lukt het je maar niet je foto's snel te bewerken hoe jij het wilt? Daar heb ik presets voor ontwikkeld! Al meer dan 5000+ gebruiken ze met heel veel liefde.

BEKIJK DE PRESETS
basiscursus fotografie

Let's Focus Fotografie Academy

Leer je camera zelf instellen, met tegenlicht werken, mooie composities maken, en alles wat je verder nog over fotografie moet weten. De meest uitgebreide online fotografiecursus die er is!

lees meer

TOP PRODUCTEN UIT DE SHOP

The Secrets: al mijn Photoshop geheimen

Magische foto's maken is best lastig. Zeker omdat het grootste deel in de nabewerking moet gebeuren. Ik laat je alles zien!

bekijk cursus

Gratis personal branding mini cursus

Meer klanten binnen halen en zorgen dat je huidige klanten ook echt blijven hangen? Personal brandig is the way to go!

bekijk cursus

Posing guide voor familie fotoshoots

Spontane foto's maken van families... Je bent niet de enige fotograaf die hier een paniekaanval van krijgt. Maar het kan!

bekijk ebook

VERBETER JE LIGHTROOM WORKFLOW

De Killer Lightroom Workflow Workshop

Je hele fotoshoot editen in een uur of 2, en dan op die 'verzenden' knop drukken. Het is mogelijk!

Show me the ways

gratis download

Fotografie voor beginners

We gaan ons richten op de 3 basisinstellingen waarmee jij een mooie foto maakt. De ISO, sluitertijd en diafragma. De basis die jij nodig hebt om een betere fotograaf te worden!

gratis download

Light & airy preset

Probeer gratis een preset uit om te kijken of het werken met presets iets voor jou is. Je ontvangt er een instructievideo bij! Nog vragen? Je mag me altijd een berichtje sturen!

DOWNLOAD

DOWNLOAD

Schrijf je in voor Let's Update!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief om altijd als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe lanceringen, leuke acties of om gewoon meer te leren over fotografie!

Uiteraard kun je je op ieder moment weer afmelden (maar dat wil je vast niet ;))

Schrijf je direct in, helemaal gratis!

Instagram

Op Instagram deel ik fotografie tips, behind the scenes beelden en persoonlijke verhalen.

@marit.hilarius

gratis masterclass

Je camera zelf instellen in 3 simpele stappen

Leer binnen 1 uur alles wat jij moet weten om foto's te maken in de handmatige stand, met een simpel 3-stappenplan.

Zonder moeilijke technische verhalen, dure camera's of urenlange uitleg

GRATIS AANMELDEN
%d bloggers like this: