Het is een onderwerp waar niemand het graag over heeft: Wat kosten jouw diensten, wat krijg je ervoor, hoe zitten je pakketten in elkaar? Fotografen bepalen vaak met heel veel zorg hun prijzen, maar vinden het vervolgens moeilijk om het hier met de klant over te hebben. Daarom kiezen veel fotografen ervoor om hun prijzen te vermelden op hun website. Maar er zijn ook veel fotografen die dit expres niet doen. Wat is nou eigenlijk de beste keuze, en waar kies jij voor?
Allereerst, is er natuurlijk niet per se een goed of fout. Iedereen mag helemaal voor zichzelf weten hoe hij/zij dit aanpakt, dat is het grote voordeel van zelfstandig ondernemer zijn. Maar bij het wel of niet vermelden van je prijzen komen natuurlijk ook wat voor- en nadelen. Ik wil een aantal situaties bespreken en deze van beiden kanten bekijken.
Klant contact
Als je geen prijsinformatie op je website hebt staan, zullen klanten je persoonlijk moeten contacten om prijsinformatie te krijgen. Dit is dan meteen een kans om een band op te bouwen met je klanten, in gesprek te raken, en vertrouwd met ze te raken. Op deze manier ben je al ‘connected’ met je klant als de klant de prijzen bekijkt. Je kan ook direct eventuele opties wat betreft de prijzen bespreken als ze wat twijfelen. Dat vergroot natuurlijk de kans dat ze bij jou een shoot willen boeken.
Er zijn natuurlijk ook klanten die helemaal geen zin hebben elke fotograaf te mailen voor de prijzen. Als een koppel gaat trouwen benaderen ze vaak meerdere fotografen, en dan kan het een heel gedoe zijn om iedereen te mailen, de prijzen af te wachten en alles weer opnieuw af te wegen.
Sommige klanten vinden het gewoon eng of onprettig om er zo direct naar te vragen.
Korting/persoonlijke prijzen
Als niemand anders je prijzen weet, omdat ze niet op je website staan, kun je in principe voor elke klant een prijs op maat maken. Zo kun je makkelijker korting geven als je klanten een wat kleiner budget hebben, of meer vragen als een klus wat meer tijd vergt dan je gemiddelde shoot.
Er is echter wel een kans dat je hierdoor wat scheve gezichten krijgt als klanten onderling contact hebben en zich gaan afvragen hoe het mogelijk is dat er een verschil zat in wat zij beiden betaald hebben. Het kan wat achterdocht kweken bij klanten als je je prijzen ‘geheim’ houdt.
Klanten met een budget
Er kunnen klanten zijn die als eerste naar je prijzen kijken, zodra ze op je website kijken. De belangrijkste waarde voor deze klanten is hun budget. De fotoshoot moet in het budget passen, anders gaat het niet door. Als je prijzen vermeldt op je website, hebben die klanten waarschijnlijk nog niet eens je portfolio gezien, als ze besluiten dat je prijzen net buiten hun budget vallen. Had je geen prijzen vermeld, waren ze misschien verliefd geworden op je werk en bereid om hun budget iets op te rekken.
Aan de andere kant, deze mensen zijn waarschijnlijk niet jouw ideale klanten. Je ideale klanten kiezen immers voor jou omdat ze je werk prachtig vinden, welk prijskaartje daar ook aan hangt. Dus is het dan heel erg om die klanten te missen? Zo ben je ook geen tijd kwijt aan het heen en weer mailen met klanten die jouw werk uiteindelijk toch te prijzig vinden, en jou dus niet gaan kiezen.
Is er een middenweg?
Dat je prijzen op je website vermeldt, hoeft natuurlijk niet per se te betekenen dat je alles in detail uit de doeken doet. Je zou ook kunnen kiezen voor een middenweg, bijvoorbeeld een startbedrag. Bij bruiloften is dit een veelgebruikte tactiek. Je kunt dan bijvoorbeeld vermelden:
‘Het fotograferen van een bruiloft begint vanaf 6 uur voor een bedrag €800,-. Stuur me een berichtje over jullie specifieke wensen en/of een offerte op maat.’
Op deze manier geef je toch een indicatie, maar laat je de precieze informatie achterwege, zodat potentiële klanten je alsnog persoonlijk zullen anderen voor een offerte op maat, die jij dan weer af kunt stemmen op de details van de dag.
Wat vind jij?
Nu we dit allemaal besproken hebben; hoe denk jij er over? Vermeld jij prijzen op je website, waarom wel/niet? Wat vind jij dat het beste is om te doen?
Hoi marit,
ik zou zeker prijzen vermelden, voordeel is dat je dan alvast minder emails moet sturen met “richtprijzen” en je direct ook al een bepaalde verwachting kan zetten bij je klant, … ok min. 800 EUR ofzo dan weten ze dat alvast
gr
caro